• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

۸۹ پرونده خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است

  • کد خبر : 5704
  • 25 دسامبر 2021 - 16:21
۸۹ پرونده خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است

گردشگرآنلاین – مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: تا کنون ۸۹ پرونده استان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی اظهار کرد: در مجموع تا کنون ۸۹ پرونده خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده که از این تعداد هفت پرونده در سال جاری ثبت شده است.

به گفته وی فن و مهارت شیره پذیری انگور، فن و مهارت پخت غذای سنتی نو جوش، فن و دانش شیرینی نون لوله از جمله پرونده‌های ثبت شده در سال جاری است.

وی بیان کرد: پرونده‌های دانش و فن صابون سازی سنتی بیرجند، مهارت قارت باقی روستای گریمنج، فن و مهارت گورگی بافی شهر مود، مهارت و فن تنور سازی فردوس از دیگر پرونده‌های میراث ناملموس استان است که در سال جاری در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده‌اند.

وی ادامه داد: برای ثبت هر یک از این مهارت‌ها و دانش‌ها پرونده پژوهشی شامل همه کارهای انجام شده از ابتدا تا انتهای آن تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مشکلی وجود نداشته باشد بعد از بررسی هر یک از این پرونده‌ها در شورای ثبت استان، برای ثبت ملی ارسال می‌شود، بیان کرد: اگر پرونده مورد نظر ثبت شد با امضای وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار این موضوع اعلام می‌شود و استاندار به فرماندار و ادارات مربوط پاسداری از این مهارت‌ها و آئین‌ها را ابلاغ می‌کند.

به گفته برآبادی میراث فرهنگی برنامه‌ریزی و نظارت بر انجام این کار را بر عهده دارد و یکی از کارهای خوبی که برای پاسداری از پرونده‌های میراث ناملموس ثبت شده استان هشت سال پیش انجام شد مربوط به ثبت پرونده توبافی روستای خراشاد است.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی اضافه کرد: در زمان ثبت این پرونده تنها یک کارگاه تو باقی در این روستا وجود داشت و ثبت آن سبب گسترش این مهارت و فن شد تا اینکه روستای خراشاد در فهرست روستاهای ملی توبافی ثبت شد و سال ۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی معرفی شد.

به گفته وی ثبت پرونده‌ها در فهرست میراث ملموس کشور علاوه بر اینکه منجر به حفاظت از دانش بومی و سنتی می‌شود در اقتصاد و اشتغال هر منطقه هم بسیار تأثیر گذار است.

وی تصریح کرد: در اواخر دولت دوازدهم آئین نامه‌ای در هیأت دولت مصوب شد که بر اساس آن وظایفی برای پاسداری از میراث ناملموس برای میراث فرهنگی و فرمانداران مشخص شد که برای اجرای صحیح آن هیأتی به ریاست فرماندار در هر شهرستان تشکیل شده است.

برآبادی ادامه داد: در جلسات این هیأت برای پاسداری و ترویج پرونده‌های که در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است برنامه‌ریزی می‌شود تا از انجام کارهای پراکنده در این باره جلوگیری شود.

به گفته وی برای هر یک از پرونده‌های ثبت شده در فهرست میراث ناملموس، پرونده‌ای برای پاسداری از آن میراث ناملموس تشکیل می‌شود که شماره ثبت می‌گیرد و تا کنون اقداماتی برای تهیه پرونده‌های چرم سازی سرایان و کوزه شکنی قاین انجام شده است.

به گزارش گردشگر آنلاین به نقل از مهر، برآبادی اضافه کرد: پرونده‌های پاسداری از میراث ناملموس بعد از تهیه در شهرستان‌ها برای ما ارسال می‌شود و علاوه بر مستند سازی آن، پیشنهادهای برای بهتر شدن پرونده ارائه می‌شود و امسال اولین پرونده میراث ناملموس کشور با عنوان خوشنویسی ایران چندی پیش ثبت جهانی شد و امیدواریم امسال خراسان جنوبی در زمینه پرونده‌های پاسداری از میراث ناملموس سهمی در کشور داشته باشد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.