• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
10

‌صابون‌پزی سنتی خراسان جنوبی ثبت ملی شد

  • کد خبر : 3382
  • 18 دسامبر 2021 - 5:46
‌صابون‌پزی سنتی خراسان جنوبی ثبت ملی شد

گردشگرآنلاین – مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی از ثبت صابون پزی سنتی بیرجند خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) خبر داد.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، سیداحمد برآبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قدمت، کیفیت و دوام صابون‌های بیرجندی پشتوانه‌ برای ثبت ملی دانش و فن بومی و سنتی صابون‌سازی بیرجند شد.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی افزود: صابون بیرجندی به‌عنوان یکی از تولیدات شاخص استان خراسان جنوبی به‌ویژه، شهر بیرجند بیش از یک قرن قدمت داشته و پیشکسوتان بی‌شماری در این عرصه فعالیت داشته و هرکدام تجربه خود را به نسلی منتقل کرده‌اند.

برآبادی ادامه داد:‌ این همت و تلاش موجب شده صابون بیرجندی در استان خراسان جنوبی تاکنون پیشتاز و معروف بماند.

وی گفت: صابون‌های بدون اسیدی که دنبه‌ گوسفند و سود سوزآور، اصلی‌ترین ترکیباتشان هستند. استفاده از مواد اولیه‌ کاملاً طبیعی در تولید محصول و خواص درمانی فراگیر آن با کاربرد گیاهان دارویی چون روناس، سدر و کتیرا به همراه استحکام و دوام صابون بیرجندی، موجب معروفیت آن شده به‌گونه‌ای که در چمدان مسافرانی که به بیرجند می آیند حتماً چند قالب صابون بیرجندی قرار داشته و تجربه‌ خوب استفاده از آن موجب ترغیب خریدهای بعدی این سفیران فرهنگی شده است.

صابون پزی

صابون پزی

به گزارش سرویس خبری گردشگر آنلاین، مسئول حوزه پژوهش ثبت ملی  اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: فن و هنر صابون‌سازی در قدیم بیشتر توسط خانم‌ها اداره می‌شد و اکثر اساتید نام برده به همراه همسر در کارگاه‌ها به ساخت صابون مشغول بودند.

برآبادی ادامه داد: پخت صابون برای قوام بهتر و بالا رفتن کیفیت بیشتر محلول صابون، حدود ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد. این مدت زمان لازم و کافی برای پخت آرام و نظارت و بررسی مرتب محلول صابون به لحاظ میزان قلیایی بودن و نگه‌داری PH مطلوب و استاندارد آن را در اختیار استاد صابون‌پز قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: مزیت دیگر آن، عدم بو گرفتن صابون بیرجندی در طی سالیان، حتی اگر در داخل محیط سربسته همچون پلاستیک باشد به دلیل استفاده از چربی خالص و بدون اضافات و کیفیت بالای مواد مصرفی است.

منبع: تسنیم 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.