• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

آئین دوهزار ساله بیل گردانی در نیم‌ور برگزار شد

  • کد خبر : 19960
  • 29 آوریل 2023 - 11:17
آئین دوهزار ساله بیل گردانی در نیم‌ور برگزار شد
گردشگرآنلاین - آئین کهن و سنتی دو هزار ساله بیل‌گردانی نیم‌ور با شرکت قهرمانان و پهلوانان و شناخت نفرات برتر برگزار شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از استان مرکزی، مراسم سنتی و تاریخی و آئین دوهزار ساله بیل گردانی در نیم‌ور عصر جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه در محل سکوی بیل‌گردانی نیم‌ور برگزار شد.

این مراسم که با حضور حسین محمودی و سید حسن حسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی و جمعی از مسئولان شهر نیم‌ور و با استقبال مردم و به منظور پاسداشت آب برگزار شد، با رژه نمادین کشاورزان آغاز شد.

سجاد صفری، شهردار نیم‌ور در این مراسم با اشاره به تاریخ بیش از دو هزار ساله شهر نیم‌ور، گفت: بیل‌گردانی یکی از نمادهای این تاریخ کهن است. بند نیم‌ور به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر، در معرض خطر است و باید مسئولان استانی و شهرستان نگاه ویژه‌ای به این اثر تاریخی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، پیش از آغاز بیل‌گردانی توسط پهلوانان، تعدادی از هنرمندان روستای راوه دلیجان به انجام مراسم سنتی رقص و چوب‌بازی این روستا پرداختند. سپس، کشاورزان به صورت نمادین با نوای جارچی و میراب روستا برای انجام لایروبی فراخوانده شده و تقسیم کار بین آنان انجام شد. میراب شهر بر کار لایروبان نظارت کرده و با اعلام پایان لایروبی، کشاورزان را به انجام بیل‌گردانی فرا خواند.

فرمانده بیل‌گردانان در گزارشی به فرمانده خود، علت خشکی درختان حاشیه رودخانه لعل‌بار و تشنگی زمین‌های کشاورزی منطقه را حفر چاه در مسیر رودخانه و برداشت غیرمجاز از رودخانه عنوان کرد.

سپس لایروبان هر دانگ، یکی از بیل‌های خود را در میدان قرار دادند تا ۷ بیل در میدان بیل‌گردانی قرار داده شود، در ادامه بیل ها در دو دسته سه تایی و چهارتایی با طناب به یکدیگر بسته شدند و پهلوانان با رژه کشاورزان، مراسم بیل‌گردانی را آغاز کردند.

ابتدا سه نفر از دانش‌آموزان که در مراسم بیل‌گردانی آموزشگاهی مقام‌های برتر را کسب کرده بودند، به انجام این مراسم پرداختند. سپس پهلوانان بزرگسال و پیشکسوتان این هنر، به اجرای این آئین پرداختند. به تن داشتن لباس سنتی و نخوردن بیل به زمین، از قوانین این مراسم است و همین قوانین، مبنای امتیازدهی و اعلام نفرات برتر مراسم است.

در پایان مراسم، امیرحسین برزکار، صادق حسینی و امیرعلی عمادی‌فر با رای هیئت داوران عنوان های اول تا سوم را کسب کردند و جوایز خود را از دست مسئولان دریافت کردند.

به گزارش گردشگر آنلاین، تجهیز و ساماندهی سکوی بیل‌گردانی یکی از مطالبات مسئولین، عوامل برگزاری و مردم در این مراسم بود.

آئین دوهزار ساله بیل گردانی در نیم‌ور برگزار شد

آئین دوهزار ساله بیل گردانی در نیم‌ور برگزار شد

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.