• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

آبگرم قینرجه در شهر نیر در فهرست آثار میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد

  • کد خبر : 9427
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۹
آبگرم قینرجه در شهر نیر در فهرست آثار میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد
گردشگرآنلاین - فرماندار شهرستان نیر از ثبت آبگرم قینرجه شهرستان نیر به شماره ۹۸۶ در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، شهرام محمدی با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به قابلیت و ظرفیت این چشمه آبگرم و در راستای حفاظت و صیانت از این چشمه طبیعی و بکر و نیز معرفی و شناساندن آن به گردشگران با تشکیل پرونده و پیگیری برای بررسی و ثبت آن، امسال چشمه آبگرم قینرجه در ردیف آثار ملی ثبت شد.

وی با اشاره به آثار این رویداد در توسعه گردشگری منطقه گفت: در کنار این چشمه جوشان که یک ظرفیت بکر گردشگری به شمار می‌رود، جاذبه‌های مهمی برای جذب گردشگران از قبیل طبیعت زیبا و دست‌نخورده و چشم‌اندازهای طبیعی و نیز آب و هوای مطبوع نیز در منطقه وجود دارد که می‌تواند گردشگری این منطقه را شکوفا کند.

فرماندار نیر بیان کرد: با توجه به ثبت این اثر طبیعی در ردیف آثار ملی بیش از گذشته زمینه برای معرفی آن فراهم شده و شاهد حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه خواهیم بود.

محمدی درباره وجه تسمیه آبگرم قینرجه اظهار کرد: عبارت قینرجه به زبان ترکی به معنی جوشان است که اشاره‌ای به درجه حرارت ۷۰ درجه سانتیگراد آن دارد که در ۳۶ کیلومتری جنوب غرب شهر اردبیل و پنج کیلومتری شهر نیر در حوالی روستای ایلانجق قرار دارد.

وی در توضیح بیشتر موقعیت جغرافیایی این چشمه افزود: چشمه آبگرم قینرجه نیر در جوار جاده نیر به سراب قرار گرفته که در شمال این چشمه روستای قره تپه، در شرق روستای برجلو، در غرب روستای ایلانجق و در جنوب روستای بلقیس‌آباد واقع شده که فاصله این چشمه تا کوه آتشفشان سبلان ۲۴ کیلومتر بوده و این آتشفشان در شمال غرب این چشمه واقع شده است.

فرماندار نیر اضافه کرد: فاصله این چشمه تا شهر سرعین ۱۹ کیلومتر بوده و در جنوب غرب این شهر واقع شده و یک چشمه بسیار گرم است که در جوار آن یک دیواره قرار گرفته که بلااستفاده باقی مانده است.

محمدی یادآورشد: آبگرم قینرجه در ارتفاع ۱۷۰۴ متری از سطح دریا واقع شده و نسبت به مناطق مجاور خود در ارتفاع پست‌تری قرار دارد، پهنای مجرای این خروجی ۱۰ متر و طول آن ۱۲ متر بوده و ۱۲۰ متر مربع سطحی است که حوضچه مانندی را تشکیل داده و آب ابتدا در آنجا جمع شده و سپس سرریز آن ناحیه تخلیه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، دبی متوسط آبگرم قینرجه سه لیتر در ثانیه است که از این نظر دومین چشمه آب گرم استان اردبیل را بعد از چشمه قینرجه مشکین‌شهر که از دمایی در حدود ۸۰ درجه برخوردار است، دارد و می‌توان چنین استدلال کرد که این چشمه بایستی دومین چشمه آبگرم کشور به شمار آید.

فرماندار نیر درادامه اظهار داشت: در جوار این چشمه و در روستاهای واقع در شرق و غرب این چشمه نیز چشمه‌هایی با درجه حرارت‌های پایین‌تر قرار گرفته است که تماما از ترکیب شیمیایی کلرور سدیک و بی‌کربناته تشکیل شده‌اند، در شرق این چشمه روستای برجلو واقع شده که چشمه برجلو نیر درجه حرارت آن ۵۰ درجه بوده که ۲۰ درجه از چشمه قینرجه سردتر است.

وی گفت: در غرب چشمه قینرجه نیز چشمه ایلانجق واقع شده که دمای آن ۴۸ درجه بوده و ۲۲ درجه از قینرجه خنک‌تر است. مقایسه‌ای بین چشمه قینرجه با ۲۰ چشمه واقع در جوار آن صورت گرفته که جایگاه آن را نسبت به چشمه‌های هم‌جوار نشان می‌دهد.

محمدی اضافه کرد: وجود آبگرم‌هایی نظیر قینرجه، بورجلو، سقزچی، ولیعصر و قره‌شیران برای درمان امراض پوستی، جلدی و اعصاب مفید تشخیص داده شده است و وجود منطقه زیبای بولاغلار در مجاورت شهر نیر، آب و هوای خنک و طبیعت سبز و دل‌چسب فصول بهار و تابستان حاکی از پتانسیل مطلوب شهرستان برای گردشگری و توریسم است.

شهرستان نیرعلاوه بر گنجینه آب‌های معدنی به دلیل سابقه باستانی و تاریخی و ویژگی‌های اقلیمی زمینه‌های گردشگری دیگری را نیز دارد که سد یامچی در پنج کیلومتری نیر، مجموعه بولاغلار در سه کیلومتری ، غار فرهاد در ۱۷ کیلومتری ، دژ و پناهگاه زیر زمینی گلستان در ۱۲ کیلومتری ، استخر و دژ تاریخی بوینی یوغون ، کاروانسرای سنگی صائین ، قرمزی کورپی ، بقعه کورائیم و آتشکده های باستانی از دیگر مناظر دیدنی این شهرستان است.

به گزارش گردشگر آنلاین، بوشلی ، بولاغلار ، قینرجه ، ایلانجیق ، حمام دره سی ، دیبسیز گلی ، تجرق ، دیمان ، داش آلتی ، الله اکبر ، قره بلاغ ، سقزچی و چشمه حمام قره شیروان مجموعه بی نظیر چشمه های معدنی این شهرستان است که درمان امراض پوستی ، روماتیسم ، دردهای مفصلی ، بیماری های تنفسی ، بیماری های دستگاه گوارش و بیماری های حرکتی از جمله ویژگی های این آبگرم های معدنی است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.