• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

آب خانه‌های تاریخی شوشتر را با خود خواهد برد؟

  • کد خبر : 18214
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۵۱
آب خانه‌های تاریخی شوشتر را با خود خواهد برد؟
گردشگرآنلاین - یک کارشناس مرمت آثار تاریخی میراث فرهنگی شوشتر می‌گوید: بیشتر خانه‌های تاریخی بافت قدیم شوشتر که در آنها شوادان وجود دارد به دلیل شکستگی لوله‌های آب شهری و سرایت آب به شوادان‌ در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته‌اند.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، علی‌محمد چهارمحالی تصریح کرد: تداوم آبگرفتگی در شوادان‌ خانه‌های این شهرستان لحظه تخریب این بناهای باارزش تاریخی را روزبه‌روز جلو می‌اندازد.

او با اشاره به آبگرفتگی شوادان‌ خانه‌های مهم تاریخی این شهرستان بیان کرد: خانه تاریخی جزایری و خانه تاریخی معین‌التجار و به ویژه خانه مستوفی و همچنین خانه تاریخی رحیمی و… با مشکل تداوم آبگرفتگی در شوادان‌ مواجه‌اند.

به گفته این کارشناس مرمت آثار تاریخی: آنچه باعث تخریب خانه‌های تاریخی این شهرستان می‌شود شکستگی لوله‌های آب شهری است که باعث سرایت آب و پر شدن شوادان می‌شود.

خانه طبیب، خانه رحیمی، خانه معین‌التجار، خانه مستوفی، خانه کجباف، خانه مقدم، خانه مرعشی، خانه امین‌زاده، خانه زایر، خانه طبیب شوشتری، خانه جزایری، خانه شیخ جعفر شوشتری، خانه افضل، خانه چهارمحالی، خانه رضوان، خانه زاهدی و… از جمله خانه‌های تاریخی حایز اهمیت شوشتر هستند که رسیدگی به وضعیت آنها امری اجتناب‌ناپذیر است.

شوشتَر شهری در استان خوزستان و مرکز شهرستان شوشتر است. این شهر دارای تاریخ و تمدنی کهن است و تا ابتدای دوره پهلوی مرکز استان خوزستان بوده‌است. شوشتر به تنهایی ۱۳ میراث جهانی ثبت شده در فهرست یونسکو را در خود جای داده و در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد. لقب این شهر از دیرباز «دارالمؤمنین» بوده و به عنوان «پایتخت سازه‌های آبی جهان» شناخته می‌شود.

شوشتر از در دوران پیش از اسلام تاکنون رونق فراوانی داشته و از دوران ساسانی تا ابتدای پهلوی در اغلب زمان‌ها مرکز ایالت خوزستان بوده‌است. از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر ۱۳ سازه آبی تاریخی می‌باشد که در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. به علاوه در این شهر تعداد زیادی بنای مذهبی و چند امامزاده از جمله آرامگاه امامزاده عبدالله (معبد آناهیتا) و نیز بنای تاریخی مسجد جامع شوشتر وجود دارد. به دلیل فراوانی آرامگاههای بزرگان مذهبی، شوشتر با نام «شهرِ چهل پیر» نیز شناخته می‌شود.

آب خانه‌های تاریخی شوشتر را با خود خواهد برد؟

آب خانه‌های تاریخی شوشتر را با خود خواهد برد؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18214

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.