• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

آتش در بازار قزوین لانه کرده

  • کد خبر : 9202
  • 20 جولای 2022 - 9:58
آتش در بازار قزوین لانه کرده
گردشگرآنلاین - بازار قزوین این هفته یک آتش‌سوزی دیگر را پشت سر گذاشت، بازاری تاریخی که با مشکل مهار آتش روبرو است و با وجود هشدارهای مکرر، اما هنوز اقدام جدی برای حل مشکل آن نشده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، خطر آتش‌سوزی، بازارهای قدیمی و تاریخی را تهدید می‌کند. درحالی‌که بارها درباره سطح ایمنی آن‌ها هشدار داده شده است، اما هر از گاهی، آتش‌سوزی یکی از این بازارهای قدیمی تیتر اخبار می‌شود؛  آتش به جان راسته سنتی بازار قزوین افتاد و یکی از مغازه‌های لوازم آرایشی و انبارش سوخت. اگرچه این آتش‌سوزی خسارت جانی نداشت، اما آسیب زیادی به این مغازه و انبارش وارد کرد.

از وضعیت بخش‌های تاریخی بازار قزوین گزارشی داده نشده است، اما پیگیری‌هایی حاکی از این است که آتش‌سوزی در این بازار به بافت تاریخی قاجار و صفوی آسیبی وارد نکرده است، اما بخش پهلوی را درگیر کرده است. فعالان میراث فرهنگی قزوین معتقدند: به دلیل نبود ایمنی کافی، آتش‌سوزی همیشه در کمین این بازار است.

نکته مهم دیگری که در آتش‌سوزی بازار قزوین مایه نگرانی شده، مهار به‌موقع آتش است که به دلیل ترافیک در مسیرهای ارتباطیِ این بازار و مشکل استقرار ماشین‌های آتش‌نشانی در محدوده بازار، اطفاء حریق با مشکل جدی مواجه است.

بنا بر مشاهدات و اظهارات یکی از فعالان میراث فرهنگی قزوین نیز نبود ایمنی کافی در واحدهای این بازار، فرسودگی تأسیسات، وجود سیم‌کشی‌های کهنه برق در مجموعه بازار و … می‌تواند فاجعه‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی به این مجموعه تاریخی وارد کند. از طرفی مشکل اطفاء حریق در بازار قزوین می‌تواند دامنه این آسیب‌ها را گسترده‌تر کند. دو خیابان امام خمینی و مولوی که به بازار قزوین منتهی می‌شوند کم‌عرض هستند و همیشه مشکل ترافیک در آن‌ها وجود دارد و این مسأله موجب می‌شود در زمان آتش‌سوزی این بازار، ماشین‌های آتش‌نشانی با تأخیر به محل حادثه برسند. همچنین تعداد شیر فلکه‌های آتش‌نشانی در محدوه این بازار اندک است و این موضوع، اطفاء حریق را به شدت دچار مشکل می‌کند.

نگرانی درباره تهدید آتش‌سوزی در بازار‌ قزوین حتی به صحن شورای اسلامی شهر قزوین هم رسیده است، سال ۱۳۹۸ منیره قوامی ـ عضو سابق این شورا ـ درباره وضعیت ایمنی بازار‌ قزوین هشدار داده  و با بیان این‌که بازار تهدیدی جدی برای شهر قزوین است، گفته بود: تأسیسات برقی غیراستاندارد و نبود مسیر ارتباطی مناسب برای آتش‌نشانی، این بازار را به محلی پرخطر تبدیل کرده است. در حال حاضر اگر برخی از نقاط بازار دچار حادثه شود نمی‌توانیم به‌سرعت به آن رسیدگی کنیم. در نتیجه از اعضای شورا تقاضا دارم برای تعیین تکلیف وضعیت بازار گام بردارند.

فرج‌الله فصیحی ـ رییس شورای شهر قزوین ـ در همان جلسه، به معضل تامین آب مورد نیاز بازار‌ قزوین در صورت آتش‌سوزی اشاره کرده و گفته بود: برای اجرای طرح لوله‌کشی از سطح، که آب مورد نیاز بازار را در صورت آتش‌سوزی تأمین کند، با میراث فرهنگی تفاهمی شکل نگرفته است.

محسن حق‌شناس ـ نایب‌رییس شورای شهر قزوین ـ هم گفته بود: شورای پنجم جلسات مختلفی در این حوزه برگزار کرد، تأسیس ایستگاه آتش‌نشانی در ورودی بازار چندین بار مطرح‌ شده است، اما نتیجه‌ای نگرفتیم. قبل از واقعه باید علاج واقعه کنیم. شهرداری، کسبه و سازمان میادین باید کمک کنند تا طرحی برای بازار داشته باشیم که اگر آتش‌سوزی رخ داد بتوانند مقابله کنند.

بازار‌ قزوین در تیرماه سال ۱۳۹۸ و بهمن ماه سال ۱۳۸۹ نیز دچار حریق شده بود و این هفته هم، یک آتش‌سوزی دیگر را از سر گذراند و آن همه حرف و هشدار هم تا حالا نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.