• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

آخرین وضعیت بازسازی کاخ مروارید

  • کد خبر : 15119
  • 15 نوامبر 2022 - 11:03
آخرین وضعیت بازسازی کاخ مروارید
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: بخش‌ خصوصی برای مرمت و بازسازی کاخ مروارید اعلام آمادگی کرده و اقدامات مربوط به واگذاری کاخ در حال طی روال قانونی است.

به گزارش گردشگرآنلاین از البرز، فریدون محمدی اظهار کرد: مجموعه کاخ مروارید داری  ۱۲۰ هکتار فضای سبز است که بخش عمده آن به شهرداری کرج، واگذار و دریاچه هم احیا شده است، اما سازه کاخ که زیر نظر میراث فرهنگی است، وضعیت بازسازی کاخ مروارید آسیب‌های اساسی دیده و نیاز به مرمت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: سال گذشته پیش‌بینی شد بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای مرمت کاخ نیاز است و از همان زمان به دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی برای مرمت کاخ بودیم.

او با اشاره به اینکه بخش خصوصی برای بازسازی کاخ اعلام آمادگی کرده، ادامه داد: این بنای ارزشمند بعد از مرمت و بازسازی  تبدیل به کاخ موزه  می شود. این محوطه گردشگری از امکانات پذیرایی و رستوران نیز برخوردار خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز، بهره‌برداری از کاخ مروارید را باعث تحولی در گردشگری استان عنوان کرد و گفت: کاخ مروارید درمهرشهر که  یکی از بهترین نقاط جغرافیایی شهر کرج است واقع شده است و دارا بودن ویژگی‌هایی چون فضای سبز و دریاچه بسیار زیبا، پارکینگ مناسب و معماری بی نظیر بنای کاخ می تواند آن را به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

محمدی ضمن تأکید بر نظارت کارشناسان میراث فرهنگی بر مرمت کاخ گفت: همه بناهای تاریخی باید در همان چارچوب خود بازسازی شوند و مرمت کاخ مروارید نیز زیر نظر کارشناسان فنی میراث فرهنگی و در چارچوب اصلی بنا انجام می‌شود؛ در ضمن تمام اشیا موجود کاخ پس از مرمت بازگردانده می شوند.

کاخ مروارید یا کاخ شمس، کاخی در بلوار ارم مهرشهر کرج، واقع در استان البرز است که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با زیربنای ۲۵۰۰ متر برای زندگی شمس پهلوی (فرزند رضا شاه) ساخته شد. سازه اصلی و طرح کاخ به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی آن را دربرگرفته‌است.

آخرین وضعیت بازسازی کاخ مروارید

آخرین وضعیت بازسازی کاخ مروارید

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.