• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

«آرامش» دزفول همچنان در حال فروریختن است

  • کد خبر : 18696
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۵۱
«آرامش» دزفول همچنان در حال فروریختن است
گردشگرآنلاین - یک دوستدار میراث‌ فرهنگی با بیان اینکه خانه تاریخی «آرامش» دزفول در حال فروریختن است عنوان کرد: تا کی باید افسوس تخریب این سرمایه‌های تاریخی را خورد و هیچ کاری نکرد؟

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، محمد آذرکیش با تصریح این مطلب که بناهای تاریخی بافت قدیم دزفول حال و روز خوبی ندارند اظهار کرد: سریال تخریب تدریجی خانه‌های ثبت ملی شده در دزفول همچنان ادامه‌ دارد و گویا تدبیر و شاید هم بودجه‌ای قرار نیست این سلسله را به سرانجام برساند.

او با اشاره به اینکه خانه تاریخی «آرامش» مالک شخصی دارد بیان کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان با همکاری مالک می‌توانند از تخریب این سرمایه‌ ارزشمند جلوگیری کنند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی نشده است.

این دوستدار میراث فرهنگی با بیان اینکه تاکنون اهمیت و توجه چندانی به این بنای تاریخی نشده تاکید کرد: باید همه مردم و مسؤولان نسبت به حفظ میراث گذشتگان احساس مسؤولیت داشته باشند.

آذرکیش خاطرنشان کرد: اگر ارزش تاریخی خانه آرامش را بدانیم درخواهیم یافت که ویران کردن این بنا شهرستان دزفول را از داشتن چه سازه‌ ارزشمندی محروم خواهد کرد.

خانه «فیروزی»، که بعدها نام آن به دست مالک به «آرامش» تغییر پیدا کرد مربوط به دوره قاجار بوده، در محله لوریان دزفول واقع شده است. این اثر تاریخی ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۹۱۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دِزفول یکی از شهرهای استان خوزستان و مرکز شهرستان دزفول است. این شهر که در ساحل رودخانهٔ دز واقع شده‌، از لحاظ وسعت و جمعیت، دومین شهر بزرگ استان و بزرگ‌ترین شهر در شمال خوزستان محسوب می‌شود؛ این شهر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی با جمعیتی بالغ بر ۲۶۴٬۷۰۹ نفر، ۳۱ امین شهر پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌تر از ۷ مرکز استان بوده‌است.

بر پایه نوشته ایرج افشار (شهرهای ایران) دزفول شهری است که پیشینه آن به چندین هزار سال می‌رسد. از کهن‌ترین شهرهای استان خوزستان به‌شمار می‌رود و از دید تاریخ و فرهنگ ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. والتر هینتس آلمانی، گمان می‌برد آوان پایتخت حکومت عیلام در اطراف دزفول کنونی جای داشته‌است.

«آرامش» دزفول همچنان در حال فروریختن است

«آرامش» دزفول همچنان در حال فروریختن است

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18696

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.