• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

آزادسازی بخشی از عرصه سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر

  • کد خبر : 18545
  • 26 فوریه 2023 - 9:50
آزادسازی بخشی از عرصه سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر
گردشگرآنلاین - سرپرست میراث فرهنگی شوشتر از آزادسازی بخشی از عرصه سازه‌های آبی ـ تاریخی این شهرستان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، داوود نجارآسیابانی گفت: در پی پیگیری‌های به عمل آمده و همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان شوشتر تخریب ساختمان موجود یکی از مدارس این شهرستان آغاز شد.

او توضیح داد: این ساختمان که به علت فرسودگی و نبود امکان نوسازی به دلیل موقعیت قرارگیری آن چندین سال به صورت فضای غیرآموزشی و بدون کاربرد رها شده بود با همت فرماندار شهرستان و همراهی رییس اداره آموزش و پرورش شوشتر تخریب شد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از یک دهه است که شهروندان چشم انتظار تحقق این موضوع به عنوان گامی در جهت آزادسازی عرصه ثبت شده در فهرست جهانی هستند.

سرپرست میراث فرهنگی شوشتر خاطرنشان کرد: تخریب این بنا نه تنها موجب آزادسازی عرصه جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر و ایجاد منظری مناسب برای گردشگران می‌شود بلکه می‌تواند در آینده شرایطی را برای ایجاد محیطی برای ارایه خدمات گردشگری به صورت روباز فراهم سازد.

به گزارش گردشگر آنلاین، در سال جاری تعداد سه پلاک مسکونی و در سنوات گذشته نیز تعدادی دیگری از پلاک‌های تجاری و مسکونی موجود در این محدوده توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان تملک و آزادسازی شد.

می‌توان آزادسازی این بنا را به عنوان اولین بخش عملیاتی محقق شده از توافقات مندرج در تفاهم‌نامه منعقده ماه‌های اخیر اداره آموزش و پرورش و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر دانست که در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن سایر مفاد این تفاهم‌نامه خواهیم بود.

سیستم آبی تاریخی شوشتر که به نام سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نیز نامیده می‌شود، مجموعه‌ای به هم پیوسته از ۱۳ اثر تاریخی شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست‌کند و تونل‌های عظیم هدایت آب است.

این ۱۳ اثر به‌صورت یک سیستم واحد هیدرولیکی و در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.

آزادسازی بخشی از عرصه سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر

آزادسازی بخشی از عرصه سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.