• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

آغاز برنامه‌های هفته گردشگری با شعار «رویش‌اندیشه‌های نو در گردشگری ایران»

  • کد خبر : 12105
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
آغاز برنامه‌های هفته گردشگری با شعار «رویش‌اندیشه‌های نو در گردشگری ایران»
گردشگرآنلاین - هر روز از هفته گردشگری با نام خاص خود پذیرای مراسم و رویدادهای متنوع است. از جمله این نام‌ها می‌توان به «ایران مهد زیارت شیعیان و تمدن ادیان»، «گردشگری در چهار اقلیم ایران»، «گردشگری و پیوند اقوام ایرانی»، «گردشگری و پیوند اقوام ایرانی» و «ایران سرای‌اندیشمندان و مفاخر فرهنگی، ادبی» اشاره کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، سازمان جهانی جهانگردی با هدف احیاء گردشگری با رویکرد جامعه محلی، محیط زیست و اقلیت‌ها با اولویت انعطاف‌پذیری در فعالیت‌های گردشگری شعار سال را به دوباره فکر کردن برای گردشگری اختصاص داده و اعلام کرده این سازمان از تلاش‌های حفاظتی جوامع روستایی، از جمله حفاظت از گونه‌های در حال انقراض، آداب و رسوم باستانی و غذاها برای حفظ میراث طبیعی و فرهنگی منحصر به فردشان حمایت می‌کند.

در این چارچوب، امسال شعار روز جهانی گردشگری «بازاندیشی در گردشگری» تعریف شده است؛ شعار ملی هفته گردشگری در ایران نیز «رویش‌اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» نامگذاری شده است.

۵ مهرماه روز جهانی گردشگری با سالروز شهادت امام رضا (ع) همراه است؛ از این رو این روز به نام «ایران مهد زیارت شیعیان و تمدن ادیان» نامگذاری شده است. در این زمینه، برنامه‌هایی از جمله سوگواره طولانی‌ترین نخل‌برداری ایران در تفت (یزد)، نمایشگاه عکس از آثار منتخب مسابقه میراث عاشورائیان (زنجان)، غبار روبی و عطر افشانی گلزار مطهر شهدا (استان‌های منتخب)، دیدار فعالان گردشگری با ائمه جمعه (استان‌های منتخب)، برگزاری آیین سوگواره در حرم مطهر حضرت معصومه (س) بمناسبت شهادت امام رضا (ع) (قم) و نمایشگاه عکس گردشگری معنوی (تهران) در این روز برگزار می‌شود.

۶ مهرماه نیز با سالروز هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه و آغاز سال جدید قمری همزمان شده است. این روز نیز به نام «گردشگری در چهار اقلیم ایران» نامگذاری شده و در این راستا برنامه‌هایی از جمله همایش افتتاح همزمان ۱۸۶ پروژه گردشگری (سراسر کشور)، مراسم امضاء سه تفاهم نامه با شرکت فرودگاه‌ها، شرکت پست و سازمان بنادر و کشتیرانی در حوزه گردشگری (تهران)، نشست اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران (تهران)، رونمایی از دستورالعمل ثبت رویدادها در تقویم رویدادهای گردشگری کشور (معاونت گردشگری)، برنامه ویژه استقبال از مسافران و گردشگران (استان‌های منتخب)، جشنواره موسیقی و بازی‌های بومی و محلی (لرستان)، اجرای برنامه نقاشی کودکان با موضوع گردشگری (لرستان)، جشنواره خرما (بوشهر)، جشنواره اسب‌های اصیل و بومی یاسوج (کهکیلویه و بویراحمد)، نواختن زنگ گردشگری در مدارس منتخب (استان‌های منتخب) در این روز برگزار خواهد شد.

۷ مهرماه هم در تقویم به نام روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است از این رو این روز در هفته گردشگری نیز با نام «گردشگری و پیوند اقوام ایرانی» نامیده شده. در این روز با رویدادهایی از جمله افتتاح نمایشگاه صنایع دستی، گردشگری و هتل‌داری (اصفهان)، مراسم گرامیداشت روز گردشگری در تبریز (آذربایجان شرقی)، جشنواره پیاده روی خانوادگی و دوچرخه سواری (چهارمحال و بختیاری)، جشنواره گردشگری ساحلی مکران (هرمزگان)، جشنواره پسته خورون انار و رفسنجان (کرمان)، جشنواره برداشت گردو (کردستان)، نشست هم‌اندیشی «بازاندیشی در گردشگری» (یزد)، برگزاری اولین جشنواره گز اصفهان در حاشیه نمایشگاه گردشگری (اصفهان)، نشست شهرهای خواهر خوانده اصفهان در حاشیه نمایشگاه و هفته گردشگری (اصفهان)، برگزاری لیگ چوگان در حاشیه نمایشگاه گردشگری (اصفهان)، رویداد گردشگری کودک «جشنواره کودک صلح» (یزد)، برنامه گشت پیاده روی بافت تاریخی بابل (مازندران) همراه خواهیم بود.

۸ مهرماه نیز علاوه بر آنکه در تقویم رسمی کشور به نام روز بزرگداشت مولوی نامگذاری شده، روز جهانی ناشنوایان و روز جهانی ترجمه و مترجم نیز است. در تقویم هفته گردشگری نیز این روز به نام «ایران سرای‌اندیشمندان و مفاخر فرهنگی، ادبی» نامگذاری شده است. در این روز شاهد برگزاری مراسم قالیشویی مشهد اردهال کاشان (اصفهان)، همایش شمس و مولانا (آذربایجان غربی)، جشنواره سفره کردی-غذاهای محلی (کردستان)، گردشگری خوراک خبر بافت (کرمان)، تور گردشگری ویژه ناشنوایان با حضور مترجم زبان اشاره (یزد)، فستیوال غذا جنوب شرق آسیا (سیستان و بلوچستان)، مسابقات رالی خانوادگی (سیستان و بلوچستان)، پاراتور ناشنوانان گرگان (گلستان)، مسابقات تریل راننینگ (گردشگری ورزشی) (مازندران) و جشنواره شیره انگور ملایر (همدان) خواهیم بود.

۹ مهرماه نیز روز جهانی سالمندان است و در هفته گردشگری به نام «گردشگری در دسترس برای همه گردشگران» نامگذاری شده است. در این روز نیز جشنواره توسعه گردشگری ایران کهن با نگاه دانش بنیان (تهران)، اختتامیه جشنواره ستوده و امضای تفاهم نامه صندوق کارآفرینی (تهران)، افتتاحیه مدرسه پاییزه گردشگری، برپایی پاراتور آشناسازی گردشگری دسترس‌پذیر (استان‌های منتخب)، نمایشگاه عکس گردشگری کرمانشاه از دریچه نو (کرمانشاه)، جشنواره کودکان و گردشگری (مازندران)، نشست تخصصی گردشگری درمان و سلامت (قزوین)، جشنواره بادبادک‌ها (خراسان شمالی)، جشنواره پنیر افتر شهرستان سرخه (سمنان)، جشنواره بردشات لیموی جم و دشتستان (بوشهر)، جشنواره گرم نوش و سردنوش (کرمان)، جشنواره محلی دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی آزادشهر (گلستان)، جشنواره نان و شیرینی شیراز (فارس)، مسابقه نقاشی با موضوع معرفی جاذبه‌های گردشگری استان مازندران در پایگاه جهانی عباس آباد (مازندران) برگزار می‌شود.

۱۰مهرماه نیز برابر با جشن مهرگان است این روز در تقویم هفته گردشگری به نام «گردشگری و غذاهای ایرانی» نامگذاری شده. از این رو دومین رویداد ایران و گردشگری خوراک در سده نو (تهران) در این روز برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌هایی که در این روز از هفته گردشگری برگزار خواهد شد می‌توان به همایش تجلیل از برترین‌های گردشگری استان تهران (هتل اسپیناس تهران)، جشنواره شکرگزاری برداشت محصولات کشاورزی (جشن انار- یزد)، جشنواره برداشت انار (کردستان)، گردشگری کشاورزی دومین جشنواره عسل طبیعی (آذربایجان غربی)، جشنواره نان و نمک ایجور (زنجان)، تور ریگ ملک و بیابان لوت (سیستان و بلوچستان)، جشنواره پخت جغوربغور در کارخانه کبریت (زنجان)، جشنواره خوراک ایرانی، خوراک بومی در اقامتگاه‌های بومگردی کاشان (اصفهان)، جشنواره طبخ خوراک‌های دریایی جنوب کشور با حضور سرآشپزان مطرح (بوشهر)، جشن شکرگزاری برداشت خرمای بافق (یزد)، جشنواره چای سنتی کندک و دمنوش‌های گیاهی (خراسان شمالی) و جشنواره زاو کلاله (گلستان) اشاره کرد.

۱۱ مهرماه نیز به نام «طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی» نامگذاری شده از این رو برنامه‌هایی از جمله همایش بزرگداشت هفته گردشگری و تجلیل از برترین‌های گردشگری و ستاد سفر (تهران)، اختتامیه نمایشگاه گردشگری و هتلداری (اصفهان)، کارگاه آموزشی پرنده نگری ویژه کودکان (هرمزگان)، جشن برداشت زیتون و انار در تارم سفلی (قزوین) و نمایشگاه عکس جاذبه‌های اکوتوریسم استان (خراسان جنوبی) در این روز برگزار خواهد شد. روز ۱۲ مهرماه نیز به جشنواره گردشگر و رسانه (فارس) اختصاص یافته است.

آغاز برنامه‌های هفته گردشگری با شعار «رویش‌اندیشه‌های نو در گردشگری ایران»

آغاز برنامه‌های هفته گردشگری با شعار «رویش‌اندیشه‌های نو در گردشگری ایران»

منبع: میراث آریا

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.