• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

آغاز تابستان و افزایش تأمین برق پرتغال از خورشید و باد

  • کد خبر : 20998
  • 22 می 2023 - 14:12
آغاز تابستان و افزایش تأمین برق پرتغال از خورشید و باد
گردشگرآنلاین - پرتغال اعلام کرد که در حال حاضر بیش از نیمی از برق کشور با استفاده از انرژی خورشیدی و بادی تأمین می‌شود که با آغاز تابستان این میزان افزایش خواهد یافت.

به گزارش گردشگرآنلاین، پرتغال سال گذشته در بحبوحه اضطراب کمبود انرژی که سراسر اروپا را فراگرفته بود، ۰.۹ گیگاوات فتوولتائیک خورشیدی نصب کرد که ظرفیت تولید برق این کشور را در مجموع به ۲.۵ گیگاوات افزایش داد. این میزان برق تولیدی به تنهایی برای تأمین برق یک میلیون خانه کافی است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر ۵۱ درصد از برق این کشور از دو منبع تجدیدپذیر خورشیدی و بادی تأمین می‌شود که چنین رخدادی در تاریخ پرتغال نظیر ندارد. با توجه به این واقعیت که تولید انرژی تجدیدپذیر از طریق نیروگاه‌های خورشیدی در ماه‌های تابستان بسیار قوی‌تر است، پیش‌بینی می‌شود میزان این تولید طی ماه‌های پیش رو افزایش چشمگیری داشته باشد.

از سوی دیگر هرچند بخشی از موفقیت انرژی‌های بادی و خورشیدی کشورهای مدیترانه‌ای را می‌توان به خشکسالی مزمنی نسبت داد که دریای مدیترانه را گرفتار کرده و منبع تجدیدپذیر دیگری برای تولید برق یعنی انرژی برق‌آبی را تحت تأثیر قرار داده است، پرتغال موفق شد به‌رغم کاهش برق تولید شده از آب، مصرف سوخت‌های فسیلی خود در این بخش را ۲۴ درصد کاهش دهد که این امر ناشی از واردات برق از اسپانیا و کاهش تقاضا است.

دولت پرتغال به این ترتیب اعلام کرد که هرچند به‌رغم افزایش انرژی تولید شده توسط باد و خورشید، افزایش قابل‌توجهی در ظرفیت کلی تولید برق که در حال حاضر ۵.۶ گیگاوات است صورت نگرفته، اما تا پایان سال ۲۰۲۳ برنامه‌ای برای راه‌اندازی مزایده برای ایجاد نخستین مزارع توربین بادی دریایی وجود دارد.

موقعیت جنوبی و ساحلی پرتغال برای استفاده از نیروی خورشید و باد ایده‌آل است تاجایی‌که امکان حذف کامل استفاده از زغال‌سنگ را در سال ۲۰۲۱ برای این کشور فراهم آورد. از سوی دیگر مطالعه فرآیندهای جهانی تولید انرژی الکتریکی نشان می‌دهد که انرژی خورشیدی قابلیت خارج کردن کامل گاز را از شبکه انرژی جهان دارد و پرتغال در تلاش است که از این امکان نهایت استفاده را ببرد.

آغاز تابستان و افزایش تأمین برق پرتغال از خورشید و باد

آغاز تابستان و افزایش تأمین برق پرتغال از خورشید و باد

منبع: ایمنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20998

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.