• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

آغاز فصل دوم مرمت بنای تاریخی جزایری در شوشتر

  • کد خبر : 12698
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
آغاز فصل دوم مرمت بنای تاریخی جزایری در شوشتر
گردشگرآنلاین - فصل دوم مرمت بنای تاریخی جزایری شهرستان شوشتر به منظور استحکام‌بخشی‌ بخش‌های آسیب دیده در بخش‌های مختلف این بنا از جمله زیرزمین این بنای تاریخی که در اثر شکسته شدن لوله‌های آب شهری آسیب دیده بود آغاز شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، فصل اول کار مرمت این بنای تاریخی به دست حسین معماریان و از محل اعتبارات مشارکتی انجام شده بود و اکنون با مشارکت بخش خصوصی و میراث فرهنگی دوباره مرمت می‌شود.

این خانه تاریخی قدیمی‌ترین خانه در میان خانه‌های کهن تاریخی شهرستان شوشتر و حتی استان خوزستان است و بنا بر کتیبه‌ای که در زیر ایوان قرار دارد این خانه در سال ۱۴۰۱ ه‍. ق ساخته شده و نام معمار این خانه این چنین آمده است: «عمل استاد رضا و محمد بنا ابن استاد علی بنا».

این خانه ارزشمند دارای تزیینات بسیار زیاد سنگی، آجری و گچ‌بری بوده و تنها خانه‌ای است در شوشتر که در انتهای ایوان آن از رسمی‌بندی استفاده شده است.

متاسفانه بخش‌هایی از این خانه به دلیل آسیب‌های وارده و تغییرات در چند دهه اخیر دستخوش تغییرات شده است.

شوشتر از زمان ساسانیان تا ابتدای پهلوی در اغلب دوره‌های تاریخی مرکز استان خوزستان بوده‌است. در سال ۱۳۰۳ خورشیدی به دستور رضاشاه پهلوی، مرکز استان خوزستان (استان ششم) از شوشتر به ناصری (اهواز) منتقل گردید.[۲] اداره معارف آخرین اداره دولتی خوزستان بود که در سال ۱۳۰۳ از شوشتر به اهواز منتقل شد.

شوشتر با مساحت ۲۴۳۶ کیلومتر مربع در شمال استان خوزستان کشور ایران، بین ۴۸ درجه و ۳۵ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۱۲ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و ۳۱ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۲۶ دقیقه فرض شمالی از خط استوا قرار گرفته‌است. جمعیت آن ۱۳۹ هزار نفر است (سرشماری سال ۱۳۹۵) و پنجاه و هفتمین شهر از نظر جمعیت در ایران است و در استان خوزستان پس از کلانشهر اهواز و شهرهای دزفول و آبادان چهارمین شهر بزرگ استان از لحاظ جمعیت محسوب می‌شود.

موقعیت شوشتر در استان خوزستان مرکز و متمایل به شمال است. از لحاظ طبیعی دامنه‌های پایانی کوه‌های زاگرس، مرز شرقی این شهرستان و رود دز مرز غربی این شهرستان را تشکیل می‌دهد. میانگین ارتفاع شهرستان شوشتر از سطح دریا ۱۵۰ متر و ارتفاع نقطه مرکزی شهر شوشتر از سطح دریا ۶۵ متر است.

آغاز فصل دوم مرمت بنای تاریخی جزایری در شوشتر

آغاز فصل دوم مرمت بنای تاریخی جزایری در شوشتر

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.