• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

آغاز مرمت اضطراری گنبد آرامگاه حکیم سبزواری

  • کد خبر : 17296
  • 05 ژانویه 2023 - 12:47
آغاز مرمت اضطراری گنبد آرامگاه حکیم سبزواری
گردشگرآنلاین - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: رفع خطر و مرمت استحفاظی گنبد آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، حکیم و فیلسوف سبزوار ملقب به اسرار، آغاز شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، احسان زهره‌وندی با اعلام این خبر افزود: در خصوص ترک‌خوردگی و آسیب نمای بیرونی گنبد آرامگاه اسرار، پس از بازدید میدانی کارشناس فنی معاونت و تأمین اعتبار موردنیاز، نسبت به تجهیز کارگاه به قید فوریت اقدام و عملیات اجرایی مرمت آغاز شد.

وی ادامه داد: مقرر شد تا تخصیص اعتبار کافی برای استحکام‌بخشی و مرمت جامع شامل جمع‌آوری بخش آسیب دیده و اجرای مجدد به صورت اصولی تا عبور از فصل بارندگی، سرما و جلوگیری از تخریب بیشتر آن، ترک‌ها و شکاف‌های کاشی‌کاری گنبد آرامگاه با مواد رزینی و چسب‌های مخصوص، درزگیری و آب‌بندی شود.

زهره‌وندی تصریح کرد: با این اقدام، از نفوذ آب و باران و برف و آسیب بیشتر به بنا، جلوگیری می‌شود و به محض تخصیص اعتبار لازم از سوی وزارتخانه، مرمت جامع اثر در سال آینده انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره این اثر تاریخی اظهار کرد: فضای داخلی ساختمان آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری شامل طرح‌های چلیپایی شکل بوده که در آن حجره‌هایی تعبیه شده است.

زهره‌وندی ادامه داد: دو باغچه پس از در ورودی و جلو بنا در مقابل کوشک و دو باغچه دیگر در دو قسمت شرقی و غربی کوشک قرار دارد که فضای زیبایی را به وجود آورده است، به تعبیری، پلان معماری و گنبد مقبره حاج ملاهادی سبزواری به نوعی با کرامات اخلاقی و ساده زیستی این عارف بزرگ پیوند خورده است.

وی افزود: گنبد این مقبره به لحاظ تکنیک اجرا در فرم ملایم انحنا، فن‌شناسی و کیفیت و رنگ فیروزه‌ای لعاب، کاشی‌کاری آن جزو یکی از گنبدهای زیبا و مینیاتوری در سطح خراسان رضوی محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و جوی و همچنین تلفیق و ترکیب تنگاتنگ دو پوسته‌ای گنبد از دو جنس متفاوت، طی چند سال اخیر تحمل شوک‌های انبساط و انقباض برای گنبد زیاد بوده و منجر به ایجاد چند شکاف نیمه عمیق و ترک‌های سطحی عمده شده است، به همین دلیل حفاظت اضطراری از تزیینات مذکور در دستور کار معاونت میراث فرهنگی قرار گرفته است.

حاج ملا هادی سبزواری معروف به حکیم سبزواری و حاجی سبزوار، حکیم و عارف بزرگ شیعه و اسلام در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و در سال ۱۲۸۹ هجری قمری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش گردشگر آنلاین، آرامگاه حکیم سبزوار یک سال بعد از فوتش توسط میرزا یوسف مستوفی الممالک ساخته شد و ترمیم و استحکام‌بخشی و کاشی‌کاری آرامگاه در اوایل سال ۱۳۴۰ هجری شمسی توسط انجمن آثار ملی انجام شده است، مقبره حاج ملاهادی سبزواری مربوط به دوره قاجار به شماره ۱۳۳۴ مورخ ۱۳۵۵/۰۵/۰۹در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آغاز مرمت اضطراری گنبد آرامگاه حکیم سبزواری

آغاز مرمت اضطراری گنبد آرامگاه حکیم سبزواری

منبع: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17296

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.