• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4
مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان‌ خبر داد:

آغاز مرمت خانه حاتمی بروجرد

  • کد خبر : 6237
  • 19 فوریه 2022 - 13:26
آغاز مرمت خانه حاتمی بروجرد

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از آغاز عملیات مرمت و نگهداری خانه حاتمی در شهرستان بروجرد خبر داد.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، سیدامین قاسمی اظهار کرد: در راستای نگهداری، حفاظت و تعیین کاربری متناسب با بناهای تاریخی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اقدام به عقد قرارداد به منظور مرمت خانه تاریخی حاتمی بروجرد کرده است.

وی عنوان کرد: در این مجموعه عملیاتی چون خاک‌برداری، اجرای دیوارهای فروریخته طبق الگوی موجود با مصالح سنتی همگون با بنا در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه این خانه چشم‌نواز در محله طباطبایی‌های شهر بروجرد، واقع شده است، خاطرنشان کرد: خانه حاتمی بروجرد با مساحتی بیش از ۱۳۰۰ متر مربع در دو طبقه احداث شده و قدمت معماری آن به دوره زندیه بازمی‌گردد.

جمعیت شهر بروجرد بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی مرکز آمار ایران، ۳۹۴٬۹۹۷ نفر گزارش شده‌است. گویش رایج مردم این شهر، بروجردی است و شهرستان بروجرد، یکی از مراکز گویش‌وران زبان لری است.[۹] به دلیل فعالیت شرکت‌های مختلف پویانمایی رایانه‌ای در این شهر، بروجرد در سال ۱۳۸۹ به عنوان «پایتخت انیمیشن ایران» تحت نظارت انتخاب شد.[۱۰][۱۱] با توجه به وجود تعداد زیادی واحدهای تولیدی و صنعتی و عرضه محصولات آن‌ها در بازار داخلی و خارجی، بروجرد قطب صنعتی استان لرستان محسوب می‌شود.[۱۲][۱۳] صنایع دستی متنوعی در بروجرد تولید می‌شوند و بروجرد به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید صنایع‌دستی در کشور و استان شناخته می‌شود. دو رشته ورشوسازی و حرمی‌بافی به عنوان رشته‌های منحصربه‌فرد این شهر شناخته می‌شوند. در سال ۱۳۹۸ سازمان میراث فرهنگی این شهر را به عنوان شهر ملی ورشو به ثبت رساند.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.