• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

آغاز مرمت زادگاه اصلی کوروش هخامنشی

  • کد خبر : 17424
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۸:۵۰
آغاز مرمت زادگاه اصلی کوروش هخامنشی
گردشگرآنلاین - به گفته رئیس میراث فرهنگی اندیکا پروژه مرمت «قلعه بردی» که زادگاه اصلی کوروش هخامنشی به شمار می‌آید با هدف ساماندهی، استحکام‌بخشی و حفاظت مستمر از این اثر تاریخی دوباره آغاز شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، «قلعه بردی» ساختمان بزرگی است که در زمان هخامنشی احداث شد و قدمت آن حدود ۲ هزار و ۷۰۰ سال تخمین زده شده است.

این قلعه تاریخی که در شهرستان اندیکا قرار دارد اولین اقامتگاه دایمی قوم پارس و زادگاه اصلی کوروش هخامنشی در ایران بوده است.

پیشینه مطالعاتی مجموعه «قلعه لیت» و «قلعه بردی» به زمان رومن گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی، می‌رسد. وی در زمان فعالیت‌اش در ایران بازدیدی از قلعه‌های «لیت» و «بردی» داشت و از این قلعه‌ها به عنوان آثار شاخص و منحصربفرد منطقه یاد می‌کند و از «قلعه بردی» به ‌عنوان زادگاه کوروش نام می‌برد.

«قلعه بردی» با وجود بناهای دیگری چون «بردنشانده» و «سرمسجد» در حوزه مسجدسلیمان ـ اندیکا که دارای الگوی تقریبا مشابهی از نظر ساختار کلی هستند به عنوان سازه‌ای منحصربفرد محسوب می‌شود که تاکنون حتی عرصه و حریم آن به ‌طور قانونی و براساس ضوابط سازمان میراث فرهنگی کشور مشخص نشده ‌است. این امر موجب شده ساکنان منطقه از سطح اثر به عنوان زمین کشاورزی استفاده و در نتیجه تخریب‌های قابل توجهی بر پیکره آن وارد کنند.

«قلعه بردی» از سنگ‌های بزرگ بدون ملاط ساخته شده و در لب دره قرار دارد و حتی دیوارهای آن سالم مانده‌اند و با اندکی تعمیر استحکام گذشته خود را باز خواهند یافت.

تا پیش از این اهالی منطقه حافظ آثاری منسوب به زادگاه کوروش پادشاه هخامنشی بودند. حالا پس از سال‌ها اهالی روستا به سبب طرح هادی روستایی، توسعه اراضی کشاورزی، احداث جاده‌های خاکی، حفر چاله‌های متعدد برای حفاری غیرمجاز، احداث مرغداری و به واسطه پل‌سازی و نصب شیر سنگی اقدام به تعرض فیزیکی و منظری به این محوطه‌ها کرده‌اند.

پیشینه مطالعاتی مجموعه قلعه لیت و قلعه بردی به زمان رومن گیرشمن باستان‌شناس فرانسوی می‌رسد؛ وی طی زمان فعالیتش در ایران، بازدیدی از قلعه‌های لیت و بردی داشت و از این قلعه‌ها به عنوان آثار شاخص و منحصر به‌فرد منطقه یاد می‌کند.

آغاز مرمت زادگاه اصلی کوروش هخامنشی

آغاز مرمت زادگاه اصلی کوروش هخامنشی

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17424

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.