• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
4

آغاز مرمت «یخدان میرفتاح» ملایر تا ۲ هفته آینده

  • کد خبر : 20894
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
آغاز مرمت «یخدان میرفتاح» ملایر تا ۲ هفته آینده
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از تخصیص اعتبار ۵.۱ میلیاردی از اعتبارات سفر رئیس جمهوری برای مرمت یخدان میرفتاح ملایر خبر داد و گفت: عملیات مرمت این بنا طی دو هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، اتابک صفری با اشاره به اینکه طی سال های گذشته از زمان آسیب یخدان میرفتاح تاکنون پیگیری‌های زیادی برای جذب اعتبار این اثر از سوی مسئولان میراث‌فرهنگی استان و شهرستان صورت گرفته است، افزود: طی سال های گذشته بخشی از مرمت این اثر انجام شده است.

وی ادامه داد: طبق بازدیدهای صورت گرفته از یخدان میرفتاح با اقدامات انجام شده برای استحکام بخشی، محوطه سازی و … تاکنون در این راستا، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد بوده‌ایم به طوریکه اعتبار خوبی برای مرمت این اثر تاریخی تخصیص یافته است.

صفری گفت: با تخصیص اعتبار ۵.۱ میلیاردی از اعتبارات سفر رئیس جمهوری قرار است طی دو هفته آینده کارهای ادامه مرمت و اقدامات لازم برای قرارداد را انجام دهیم و اجرای کار را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاحدودی پایه‌های اصلی کار شده و جزئیات درونی نیز انجام شده است، افزود: کار اجرای ساخت گنبد و ادامه کار را خواهیم داشت که امیدواریم با این اعتبار اتمام ساخت یخدان را به نتیجه برسانیم.

به گزارش گردشگر آنلاین، صفری در پایان بیان کرد: حدود ۳۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی برای این پروژه پیش بینی شده است که امیدواریم با اعتبارات ملی و استانی هر چه زودتر شاهد مرمت یخدان میرفتاح ملایر باشیم.

یخچال میرفتاح در ملایر، بلوار پانزده خرداد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. ارتفاع بنا از کف تا گنبد ۱۲ متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ ۴ متر است.

این اثر تاریخی به دلیل بارش‌های شدید در روز ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ فرو ریخت. پس از این اتفاق میراث فرهنگی استان همدان اعلام کرد، تخریب یخچال میرفتاح مستندسازی شده و پس از تخصیص اعتبار بازسازی می‌شود.

آغاز مرمت «یخدان میرفتاح» ملایر تا ۲ هفته آینده

آغاز مرمت «یخدان میرفتاح» ملایر تا ۲ هفته آینده

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20894

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.