• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

آلاشت در مسیر تبدیل شدن به شهر ملی جاجیم

  • کد خبر : 5978
  • 06 فوریه 2022 - 15:06
آلاشت در مسیر تبدیل شدن به شهر ملی جاجیم

گردشگرآنلاین – شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر الاشت از پیگیری برای نامگذاری الاشت به عنوان شهر ملی جاجیم خبر دادند.

به گزارش گردشگرآنلاین، از شهرستان سوادکوه آلاشت، جلسه دینی و فرهنگی در مزار شهدای الاشت به همراه تهیه گزارش از کارگاه‌ جاجیم‌بافی و بررسی فرآیند ملی‌شدن شهر جاجیم با حضور خبرنگاران سوادکوه برگزار شد.

* وجود خانه عالم در الاشت

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در جلسه بررسی توانمندی‌های فرهنگی و دینی شهر الاشت و راهکارهای تقویت آن که در شهرداری این شهر برگزار شد با اشاره به اینکه جاذبه‌های گردشگری و جغرافیایی شهر الاشت، توانمندی بزرگی برای فعالیت‌های فرهنگی و دینی است، گفت: الاشت ۲۲ شهید تقدیم انقلاب کرده که نمونه‌ای از توانمندی‌های بالای آن در عرصه دینی و فرهنگی است.

حجت‌الاسلام مهدی صداقتی، افزود: صنایع دستی سوادکوه در سطح بالایی قرار دارد و از آن باید در مسیر تعالی استفاده کرد.

وی با اشاره به وجود خانه عالم در شهر الاشت آن را مهم ارزیابی کرد و خواستار همکاری شهرداری و شورای شهر الاشت برای تقویت هیأت‌های مذهبی و فعالیت‌های قرآنی شد.

 

*میدان‌داری مردم

علی شالیکار نیز در جلسه بررسی توانمندی‌های فرهنگی الاشت و تقویت آن با گرامیداشت دهه فجر و تبریک ولادت امام محمد باقر(ع) از حضور خبرنگاران شهرستان سوادکوه تقدیر کرد و با بیان اینکه در چهل و سومین پیروزی انقلاب اسلامی و در طرح محله مهدوی می‌توان به اهداف مشخص شده دست یافت، گفت: گفتمان‌سازی و مردمی‌سازی از مهمترین اولویت‌های امام راحل بود که در جامعه نهادینه شد.

جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه به طور متوسط سالی یک انتخابات داشتیم که بیانگر مشارکت مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است، افزود: پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و موفقیت در مقابله با فتنه‌های مختلف به دلیل میدان‌داری مردم بود که کلیدواژه مهم است.

ثبت شهر جاجیم بافی

ثبت شهر جاجیم بافی

وی با اشاره به اینکه رجوع به آرمان‌های اولیه انقلاب ضرورت دارد و دهه فجر برای دست‌یابی به این هدف است، خاطر نشان کرد: شورای تحول مهدوی محله با اهداف مشخصی که از گذشته وجود داشت ولی با راهکارهای نوین انجام می‌شود.

شالیکار با اشاره به اینکه وحشیگری‌های داعش را شنیدیم ولی برخی‌ها مانند سردار سلیمانی آن را دیدند و آنها را جمع کردند، اظهار کرد: قدرت برتر منطقه‌ای انگیزه‌ای مهدوی دارد و ما هم در محله مهدوی در ۷ بعد فعالیت می‌کنیم.

*مهاجرت معکوس در شهر الاشت

به گزارش گردشگر آنلاین، رویا اردشیری عضو شورای شهر الاشت با بیان اینکه اجرای ابعاد ۷ گانه محله مهدوی برای ارتقای الاشت مورد نظر است، گفت: جذب گردشگر با ملی‌شدن شهر جاجیم و تقویت داشته‌های الاشت برنامه‌ریزی می‌شود و فعال‌شدن مقدماتی جاجیم در برخی مناطق شهری الاشت مهاجرت معکوس را به همراه داشت.

وی تقویت باورهای دینی و معنوی با توجه به فضاهای موجود را از اولویت‌های شورای شهر الاشت ذکر کرد و افزود: آسیب اجتماعی شهر الاشت در حداقل است و آموزش مهارت‌های تاب‌آوری با وجود بانوان اثرگذار شهر قابلیت تعمیم به سایر شهر‌ها را دارد.

 

*غنای الاشت

معروف رحمانی عضو شورای شهر الاشت به سابقه دینی و فرهنگی الاشت اشاره کرد و گفت: محله معروف «ملاخیل» در الاشت با حضور بزرگان روحانی معروف است و فرهیختگان الاشت و ۲۲ شهید این شهر بیانگر غنای فرهنگی و دینی و انقلابی است.

*سابقه دینی و فرهنگی

جمشید ابراهیم‌نژاد، گفت: از دیرباز علاقه به آموزه‌های دینی و معنوی در الاشت وجود داشت که می‌تواند در این شاخص‌ها، پایلوت باشد.

رئیس شورای شهر الاشت، افزود:  ادب و نزاکت از دیرباز در الاشت زبان‌زد است و ما از پیکره انقلاب بوده و برای تعالی آن پای کار هستیم.

*ماندگاری فعالیت‌های عمرانی با پیوست فرهنکی

یحیی علی‌نژاد با تبریک دهه فجر، عنوان کرد: دغدغه‌های فرهنگی از مهمترین موارد مورد نظر اعضای شورای شهر و از دغدغه‌های جدی من هم موضوعات فرهنگی در شهر است.

شهردار الاشت با بیان اینکه این جلسه آغازی بر فعالیت های فرهنگی با مشارکت ادارات و نهاد‌های مرتبط است، افزود: اصالت کهن در الاشت به عنوان یک آورده فرهنگی است.

وی با بیان اینکه توانمندی‌های فرهنگی الاشت بالاست، خاطر نشان کرد: تنها رصدخانه شمال کشور می‌تواند به عنوان مرکز فقهی، مذهبی، علمی و گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

جاجیم بافی آلاشت مازندران

جاجیم بافی آلاشت مازندران

شهردار الاشت، گفت: هر کار عمرانی که پیوست فرهنگی نداشته باشد ماندگاری محدودی دارد و‌ جلسه امروز اتفاق خوبی در این مسیر است.

در ادامه مردم و‌ مدیران شهرستانی و شهری برای اجرای طرح «پنج‌شنبه‌های شهدایی» که هفتمین قسمت آن در مزار شهدای الاشت با غبارروبی و اهدای گل به مزار شهدای مدفون در الاشت آغاز شد شرکت کردند.

 

بازدید از کارگاه جاجیم الاشت و مصاحبه با جاجیم‌بافان و شهردار و اعضای شورای شهر از دیگر برنامه‌ها بود.
شهردار الاشت به تاریخچه ملی‌شدن الاشت به عنوان شهر جاجیم اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت تکمیل شاخص‌های مورد نظر برای نامگذاری الاشت به عنوان شهر جاجیم  از تلاش استانی، شهرستانی و شهری برای دست‌یابی به این مهم خبر داد.
رویا اردشیری عضو شورای شهر، شاخص‌های ملی‌شدن الاشت به عنوان شهر جاجیم را مورد توجه قرار داد و گفت: تلاش‌هایی توسط شورای گذشته برای ملی‌شدن الاشت به عنوان شهر جاجیم انجام شد و البته «جاجیم الاشت» در گذشته ثبت ملی شد که یکی از شاخص‌های تعیین شهر الاشت به عنوان شهر جاجیم است.
وی بازار فروش و اعتبار عمومی محصول و اقبال عمومی به آن را از دیگر شاخص‌های تعیین شهر الاشت به عنوان شهر جاجیم نام برد و افزود: مهاجرت معکوس با انتشار خبر نامگذاری شهر به عنوان شهر جاجیم به تعداد ۴ نفر را شاهد بودیم.جمشید ابراهیم‌نژاد، معروف رحمانی و حمید رضا اکبری از اعضای دیگر شورای اسلامی شهر الاشت هم از پیگیری و هماهنگی با استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ملی، استانی و شهرستانی دیگر به منظور تسریع در نامگذاری شهر الاشت به عنوان شهر ملی جاجیم خبر دادند و حضور فعال در نمایشگاه صنایع دستی کشور و حضور مدیران ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دعوت از خبرنگاران شهرستانی را در همین راستا توصیف کردند.
به گزارش گردشگر آنلاین فارس نوشت: در ادامه بافندگان جاجیم از تلاش شهرداری و شورای الاشت برای تقویت فعالیت جاجیم‌بافی تشکر کردند و خبرنگاران از دستگاه‌های جاجیم بافی و طرح پیشنهادی جاجیم به عنوان المان شهری بازدید کردند.
شهردار و اعضای شورای شهر الاشت با اهدای جاجیم دست‌بافت هنرمندان این شهر به مهمانان، آنان را بدرقه کردند.بازدید رئیس اداره تبلیغات اسلامی و شهردار و اعضای شورای شهر الاشت و برخی خبرنگاران از کتابخانه شهدای الاشت آخرین قسمت برنامه بود که توانمندی‌ها و مشکلات کتابخانه توسط مسئول آن بیان شد.

 

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5978

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.