• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
امیری:

آمار کاوش در کشور پایین آمده است

  • کد خبر : 10569
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
آمار کاوش در کشور پایین آمده است
گردشگرآنلاین - رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: آمار کاوش در کشور پایین آمده است چون باید کار خروجی داشته باشد و‌ به ابهام و‌ پرسشی پاسخ دهد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در توضیح انجام‌ کاوش‌های جدید در کشور بیان کرد: قرار نیست هر جای کشور را کاوش کنیم. از کاوش‌های جدید خودداری می‌شود و کاوش در راستای نیازهای وزارتخانه و جایی که سئوال یا ابهامی و‌جود داشته باشد، انجام ‌می‌شود.

امیری گفت: پژوهشگاه به‌عنوان نهاد حاکمیتی نیازهای کشور را احصا و‌ بر اساس آن‌ها کاوش‌ انجام‌ می‌دهد. کاوش‌ها به سوال محور بودن محدود شده و به همین دلیل آمار کاوش در کشور پایین آمده است. باید کار خروجی داشته باشد و‌ دارای ضرورت باشد یا به ابهام و‌ پرسشی پاسخ دهد.

او با بیان اینکه پژوهشگاه در راستای تخصیص بودجه به استان‌ها وظیفه ندارد، افزود: با این وجود در راستای بررسی و‌ شناسایی و تهیه اطلس‌های مختلف هر میزان که استان‌ها اعتبار بگذارد معادل آن را پژوهشگاه برای سامان‌دهی اطلس باستان‌شناسی و دیگر حوزه‌ها می‌گذارد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به ایجاد شورای پژوهشی در استان‌ها و اعتبارات پژوهشی یک درصد به‌عنوان دو‌ پیشنهاد مطرح شده از سوی پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: تصمیم‌گیری‌ها و‌ برنامه‌ریزی‌ها با توجه به نیازهای جمع‌بندی شده در استان‌ها و‌ مشورت با آن‌ها انجام می‌شود.

او در توضیح مخالفت با برخی موضوعات از سوی پژوهشگا‌ه‌ها برای صدور مجوزها بیان کرد: پژوهشگاه مخالفتی در هیچ‌ موضوعی ندارد مگر اینکه مواردی وجود داشته باشد، از جمله اینکه برخی استان‌ها درباره کاوش‌های انجام شده گزارشی به پژوهشگاه ارائه نداده‌اند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری الزام به حفاظت پس از کاوش را نکته مهمی دانست و افزود: بخشی از اعتبارات باید به حفاظت پس از کاوش اختصاص داده شود و نباید مکان پس از کاوش رها شود.

در عمل کاوش، تکنیک‌های تخصصی متعددی وجود دارد که از آنها استفاده می‌شود، و هر حفاری از ویژگی‌های خاص خود برخوردار است؛ که رویکرد باستان‌شناس را تعیین می‌کند. منابع و دیگر مسائل عملی اجازه نمی‌دهد باستان شناسان در هر زمان و هر کجا که مایل باشند عملیات حفاری را انجام دهند. این محدودیت به این معناست که بسیاری از سایت‌های شناخته شده عمداً بدون حفاری ترک شده‌اند.

منبع: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.