• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

آمریکا مجسمه‌های سرقتی ایتالیا را برمی‌گرداند

  • کد خبر : 9990
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
آمریکا مجسمه‌های سرقتی ایتالیا را برمی‌گرداند
گردشگرآنلاین - «موزه گتی» گروهی از مجسمه‌های سفالین باستانی مسروقه را به ایتالیا باز می‌گرداند.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از گاردین، مسؤولان «موزه گتی» ‌ در لس‌آنجلس چند مجسمه‌ سفالین که به حوالی ۳۵۰ تا ۳۰۰ پیش از میلاد تعلق دارند را به همراه چهار اثر تاریخی دیگر به عنوان آثار مسروقه و ربوده‌شده به ایتالیا بازمی‌گردانند.

مسؤولان «موزه گتی»، نمایش این سه مجسمه که تصویرگر «اورفئوس» و «سیرن»، اساطیر یونان باستان هستند را متوقف کردند و قصد دارند آن‌ها را در ماه سپتامبر به ایتالیا منتقل کنند.

این مجموعه مجسمه‌ها که به شکل یک مرد نشسته و دو «سیرن» ‌ افسانه‌ای ساخته شده‌اند، در سال ۱۹۷۶ توسط «جی. پال گتی» از یک بانک خصوصی سوئیسی خریداری شدند.

گمان می‌رود منشأ اصلی این مجسمه‌ها به «تارانتو» واقع در منطقه «آپولیا» بازگردد. این مجسمه‌ها از سال ۲۰۰۶ در فهرست آثار تاریخی مسروقه‌ای قرار گرفته‌ بودند که مقام‌های ایتالیا قصد دارند مالکیت آن‌ها را پس بگیرند.

مسؤولان «موزه گتی» ‌ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: مقام‌های مربوطه در ایالات متحده آمریکا این آثار را به عنوان اشیائی شناسایی کردند که از ایتالیا ربوده و یا غارت‌ شده‌اند.

مسؤولان این موزره همچنین برای استرداد چهار اثر دیگر، از جمله سه اثر تاریخی که در دهه ۷۰ میلادی خریداری شده‌اند و یک تابلو نقاشی رنگ روغن اثر «کامیلو میولا» با وزارت فرهنگ ایتالیا همکاری می‌کنند.

نتایج تحقیقات نشان داده است این چهار اثر به طور غیرقانونی از ایتالیا خارج شده‌اند.

موزه گتی در یک دهه گذشته بارها آثاری سرقت شده از ایتالیا که با خرید از حراجی‌های مختلف، تملک کرده و به نمایش گذاشته بود را پس از اثبات سرقتی بودن آن آثار برگردانده است،‌ هرچند در مواردی از بازگرداندن برخی آثار خودداری کرده است.

«گتی» همان موزه‌ای است که اوایل امسال نمایشگاهی از آثار ایران‌باستان را با عنوان «ایران‌باستان، جهان کلاسیک» با نمایش حدود ۲۰۰ شی‌ء تاریخی از هخامنشیان تا ساسانیان و تمدن‌های هم‌دوره با آن‌ها در یونان و روم باستان به مدت پنج‌ماه برپا کرد، درحالی که برخی باستان‌شناسان ایرانی به اصالتِ بعضی از آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه، از جمله یک خنجر طلایی منسوب به اردشیر هخامنشی شُبهه وارد کرده‌اند. آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه، از مجموعه‌های شخصی و همچنین موزه‌های ایالات متحده آمریکا، اروپا و خاورمیانه، از جمله متروپولیتن، موسسه شرق‌شناسی شیکاگو، لوور و برلین بود.

منبع: گاردین

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9990

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.