• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

آمریکا مٌهرهای سرقتی را به عراق پس داد

  • کد خبر : 16536
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۲۷
آمریکا مٌهرهای سرقتی را به عراق پس داد
گردشگرآنلاین - ایالات متحده آمریکا آثار تاریخی که در جریان حمله آمریکا به عراق از موزه ربوده شده بود را به عراق بازگرداند.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از آرت‌نیوزپیپر، مقامات دولتی و قضایی نیویورک مٌهرهای سرقتی که تعداد آن هفت عدد می‌باشد و متعلق به تمدن بین‌النهرین و امپراتوری بابل نو را پس از گذشت ۲۰ سال از به سرقت رفتن آن‌ها از «موزه عراق» ‌ واقع در بغداد، به این کشور بازگرداندند.

این آثار تاریخی پس از آن غارت شدند که نیروهای ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ به این کشور حمله کرده بودند و فضا برای غارت‌ آثار تاریخی و تخریب موزه‌ها و محوطه‌های باستانی در ابعاد گسترده ایجاد شد.

دادگستری منهتن با همکاری بخش تحقیقاتی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا این آثار تاریخی را در جریان مراسمی در ۱۴ دسامبر رونمایی کرد. این آثار تاریخی شامل چهار مٌهر استوانه‌ای و سه مٌهر کوچک است که روی آن‌ها نقش خدایان، انسان، ‌ حیوانات و صحنه‌هایی از عبادت حکاکی شده است.

به گفته یکی از مقامات ایالات متحده آمریکا، این آثار تاریخی که در بحبوحه جنگ توسط سارقان غارت شده‌اند به ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد تعلق دارند و نقش مهمی را در زندگی روزمره مردم آن دوران ایفا می‌کردند.

این مٌهرهای باستانی مدت کوتاهی پس از این‌که ربوده شدند به ایالات متحده آمریکا منتقل شدند و در فاصله ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ بارها در مزایده‌های آنلاین بین گالری‌ها جابه‌جا شده‌اند. در مارس ۲۰۲۱، یکی از این مٌهرها در یک حراجی آنلاین ارائه شد و ماموران دریافتند که شش مٌهر مشابه دیگر نیز در مالکیت فروشنده این مٌهر قرار دارد که هیچکدام سندی مبنی بر ورود آن‌ها به بازار هنر پیش از سال ۲۰۰۳ نداشته‌اند.

این مٌهرها از جمله ۱۵ هزار اثر تاریخی به شمار می‌آیند که در جریان جنگ از «موزه عراق» ‌ ربوده شده است. با این‌که برخی از این آثار به عراق تحویل داده شده‌اند، ‌ اما هنوز بیش از چهار هزار مورد از آن‌ها شناسایی نشده‌اند.

«موزه عراق» ‌ در سال ۲۰۱۵، یعنی بیش از یک دهه پس از حمله آمریکا به عراق بازگشایی شد، اما بار دیگر در سال ۲۰۱۹ به دنبال اعترضات و همه‌گیری کرونا تعطیل شد. این موزه پس از سه سال از ماه مارس ۲۰۲۲ به روی بازدیدکنندگان باز شده است.

آمریکا مٌهرهای سرقتی را به عراق پس داد

آمریکا مٌهرهای سرقتی را به عراق پس داد

منبع: آرت‌نیوزپیپر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16536

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.