• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری اصفهان:

آموزش، ابزاری کلیدی برای دستیابی به پایداری گردشگری است

  • کد خبر : 6327
  • 21 فوریه 2022 - 11:22
آموزش، ابزاری کلیدی برای دستیابی به پایداری گردشگری است

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: تفاوت مهم انواع جدید گردشگری با هدف پایداری با گردشگری رایج و متداول، وارد کردن عنصر آموزش به فعالیت است.

به گزارش گردشگرآنلاین، علیرضا ایزدی، در چهارمین همایش گردشگری با محور توسعه پایدار اصفهان که به‌صورت برخط در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: گردشگری به‌عنوان زمینه‌ای برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی سال‌هاست مورد توجه قرار گرفته، که در این میان یکی از شاخه‌های پرطرفدار این حوزه، گردشگری علمی است.

وی افزود: حوزه‌ای که در فضای آنلاین در این خصوص تبلیغات وسیعی صورت گرفته تا جایی که گروه‌های گردشگری در تمام کشورهای جهان معمولاً کمپین‌های گردشگری علمی ایجاد می‌کنند و از این راه به معرفی جاذبه‌های علمی و آموزشی خود می‌پردازد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی، قرار است در افق ۱۴۰۴ به دنبال ۲۰ ملیون گردشگر باشیم. اکنون سوال این است که این موضوع تا چه اندازه محقق شده و تا چه سال ۱۴۰۴ چه میزان محقق خواهد شد؟

ایزدی با طرح این پرسش که علم بهتر است یا ثروت؟ ادامه داد: در جامعه امروز ما مقوله فرهنگ خدشه‌های بسیاری پیدا کرده و پاسخ به این پرسش سخت شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ سال است که به دنبال گردشگر هستیم و در این راه اقداماتی انجام شده است، گفت: اکنون این سوال مطرح است که گردشگری علمی برای تحقق این ماجرا کجا بوده است؟ آیا به دنبال گردشگری علمی بوده‌ایم یا علم مشکل دارد؟ و آیا نیازمند گردشگری آموزشی هستیم یا مشکل ما در حوزه آموزش است که همه اینها باید بررسی شود و باید در مورد آنها فکر کرد.

به گزارش گردشگر آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه گردشگری علمی شامل سفر به کشورهای دیگر برای گذراندن دوره‌های علمی و تحصیلی بالاتر، اکتشافات علمی و حضور در سمینارها و همایش‌های بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: سوال این است که در کشور ما جامعه متخصص که از دانشگاه‌های خوب تربیت شده‌اند تا چه حد در بالا بردن آموزش گردشکری یا گردشگری علمی تأثیر داشته‌اند؟

ایزدی در توضیح تحقق گردشگری آموزشی برای توسعه پایدار، گفت: امروز دنیا برای اینکه در گردشگری خود به موفقیت برسد، کار ساده‌ای دارد و داستان می‌سازد، چراکه جامعه امروز تشنه داستان است.

وی ادامه داد: تفاوت مهمی میان آموزش درباره توسعه پایدار و آموزش برای توسعه پایدار وجود دارد. مورد اول درسی آگاهی دهنده و یا حتی تئوریک است، اما مورد دوم استفاده از آموزش به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به توسعه پایدار است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: در این دوران  به چیزی فراتر از بحث تئوریک نیاز داریم. هر آموزشی هدفی دارد و در غیر این صورت، جامعه روی آن سرمایه گذاری نمی‌کند. آموزش برای توسعه پایدار سعی دارد تا دنیا را برای نسل حاضر و آینده، بیشتر قابل زیستن کند.

ایزدی با تأکید براینکه لازمه این کار بالابردن دانش و مهارت مردم برای آموزش مادام‌العمر است تا بتوانند راه‌حل‌های جدیدی برای مسائل زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی خود بیابند، خاطرنشان کرد: برنامه‌های آموزشی، گردشگران را تشویق می‌کند تا نتایج و اثرات زیست محیطی و اجتماعی فعالیت‌هایشان را در نظر گرفته و تعدیلی خودراهبر و اخلاقی در رفتارهای شخصی خود به کار گیرند.

وی در توضیح اثرات گردشگری آموزش بر توسعه پایدار که شامل دانش، آموزش و سفر است، گفت: توجه به این نکته ضروری است که درحال حاضر بسیاری از گردشگران میلی به هتل رفتن ندارند، چراکه دنبال گم کرده داستان فرهنگی خودشان در آثار تاریخی ما هستند نه هتل ۵ ستاره در اصفهان.

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه هدف‌گذاری گردشگری در کشور ما اشتباه است، تصریح کرد: ابتدایی‌ترین راه برای جذب بیشتر در جامعه هدف را انجام نداده‌ایم.

ایزدی در توضیح طبقه‌بندی گردشگری آموزشی، گفت: این تقسیم‌بندی شامل سفر جوانان، گردشگری آموزشی و سفرهای کارگاهی است. برای تحقق گردشگری علمی، راهی به جز اقتصاد گردشگری نداریم. برای اقتصاد گردشگری باید عالمانه عمل کنیم.

وی با تأـکید براینکه آموزش ابزاری کلیدی برای دستیابی به گردشگری پایدار است، ادامه داد: تفاوت مهم انواع جدید گردشگری با هدف پایداری با گردشگری رایج و متداول، وارد کردن عنصر آموزش به فعالیت است. البته برای پایدار بودن، فقط نیاز به کسب مدارک بالای دانشگاهی نیست، بلکه کافی است یکی از اهداف فعالیت، این باشد که فرد درک بهتری از نحوه، کار محیط طبیعی و انسانی پیدا کند.

وی تأکید کرد: گردشگری پایدار با تلفیق آموزش این امکان را ایجاد می‌کند که افراد یک محیط حفاظت شده را دیده و با آن ارتباط برقرار کنند، بدون آنکه منابع را از بین برده و یا متضرر کنند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.