• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
میراث فرهنگی چه می‌گوید؟

آیا کشف شی‌ ناشناخته در آب‌های خلیج‌فارس صحت دارد؟

  • کد خبر : 5979
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
آیا کشف شی‌ ناشناخته در آب‌های خلیج‌فارس صحت دارد؟

گردشگرآنلاین – کشف اتفاقی یک شی‌ء ناشناخته در کرانه‌های خلیج فارس که توسط یک دانش‌آموخته باستان‌شناسی رسانه‌ای شد، با ابهامات و سوالاتی مواجه شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین،  یک باستان‌شناسِ زیر آب از کشف اتفاقی یک شی‌ء ناشناخته در کرانه‌های خلیج‌فارس خبر داد.

سمانه لشگری دانش‌آموخته کارشناسی ارشد باستان‌شناسی گفت که به طور اتفاقی و در حین غواصی در کرانه‌های خلیج فارس در شهر قشم یک شی‌ء ناشناخته در بستر دریا مشاهده کرده است.

نکته حائز اهمیت در این شی‌ء وجود اشکال مذهبی مانند یک صلیب، یک شمعدان «منورا»‌ی یهود، یک شعله آتش و یک قوس شبیه طاق ضربی است.

میراث فرهنگی هرمزگان چه می‌گوید؟

در همین زمینه با عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان در بندرعباس گفت: خلیج فارس جای حساسی است و لذا اگر چیزی کشف شده باید به مراجع مربوطه اعلام می‌شده است تا بتوانیم اظهارنظر دقیق‌تری نسبت به آن داشته باشیم.

وی با بیان این که فرم شی موجود در عکس حالت قالبی دارد اما از ظواهر امر بر می‌آید که چیزی نیست که بخواهیم با توجه به ظواهر آن، آن را به پیش از اسلامی منصوب کنیم.

نوروزی عنوان کرد: اگر فایبرگلاس باشد احتمال آن وجود دارد که از کشتی جدا شده باشد اما از فردا بررسی میدانی را در این زمینه با همکاری منطقه آزاد قشم آغاز خواهیم کرد.

به گفته وی، خلیج‌فارس از دیرزمانی است که میزبان تمدن‌های پیرامونی است اما برای نسبت دادن این شی به سابقه تاریخی، باید بررسی‌های دقیقی بر روی آن انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان، کشتی های زیادی در خلیج فارس در گذشته غرق شده‌اند و کمتر پژوهشی در این حوزه صورت گرفته است و لذا فردا با پژوهشکده باستان شناسی زیرآب صحبت خواهیم کرد و توضیحات این خانم که کارشناس باستان شناسی اعلام شده‌اند نیز خواهیم شنید تا بتوانیم تصمیمات آینده را بگیریم.

نوروزی خاطرنشان کرد: در موارد متعددی در گذشته نیز چنین برداشت ها و اظهاراتی نیز وجود داشته است ولی هر نظر قطعی منوط به بررسی‌های دقیق صورت است.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی صیقلی بودن سطح این شی را مورد اشاره قرار داد و گفت: معمولا حجم رسوب وسیعی در خلیج فارس وجود دارد که هر شی خارجی را به سرعت می‌پوشاند و این که ظاهر این شی حالت صیقلی دارد، ممکن است حتی به تازگی به درون آب افتاده باشد.

یک گمان درباره شی رویت شده

برخی منابع محلی می‌گویند این محراب سمبل کره زمین و نماد چهار دین الهی کلیمیان، مسیحیان، زرتشتیان و مسلمانان است و جنس آن فایبرگلاس می‌باشد که در سال 92 توسط اسماعیل دلشاد یکی از جانبازان سرافراز کشورمان و در قالب برنامه‌ای در دریا نصب شد.

این محراب احتمالا در مسیر غواصی گروهی از غواصان قرار گرفت و آنها که از سابقه نصب و محتوای فکری این محراب بی‌خبر بودند به اشتباه گمان کردند که شئ تاریخی کشف کرده‌اند.

اسماعیل دلشاد جانباز جنگ تحمیلی در سال 92 پس از نصب محراب ادیان الهی در خلیج‌فارس  به‌عنوان نماد وحدت ادیان، نماز ادیان الهی برای نخستین بار در جهان را در زیر آب‌های خلیج‌فارس اقامه کرد.

منبع: فارس 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5979

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.