• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان مطرح کرد:

آیین‌های «شو چله» در لرستان؛ از گندم‌شیر تا آویزان کردن شال

  • کد خبر : 16695
  • 21 دسامبر 2022 - 9:53
آیین‌های «شو چله» در لرستان؛ از گندم‌شیر تا آویزان کردن شال
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان از شب یلدا (شو چله) به‌عنوان بخشی از تاریخ و میراث لرستان یاد کرد و گفت: لرستانی‌ها یلدا را ارج می‌نهند چراکه پیشینه تاریخی این شب نماد زایش، ایزد مهر و تاریخ ایرانیان است.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستان، عطا حسن‌پور در جمع خبرنگاران، با اشاره به در پیش بودن شب یلدا (شو چله)، اظهار کرد: با گذشت سالیان دراز هنوز مردم افسانه امیل و ممیل و ششله و چارچار زمستان را می‌دانند و در کوی و برزن روستاها و مناطق قدیمی نوجوانان با آویزان کردن شال پشت‌بام خانه همسایه، هدیه دریافت می‌کنند و این آئین بخشی از میراث لرستان است.

وی افزود: از آنجایی که شب یلدا در لرستان هنوز هم با آداب و آیین خاصی به سبک و سیاق قدیمی برگزار می‌شود، شبی اساطیری و بخشی از تاریخ و میراث استان است.

حسن‌پور ادامه داد: یکی دیگر از سنت‌های این شب در لرستان سرو و تهیه غذا و شام مخصوص این شب است و هم‌چنین تنقلات ویژه لرستان که قدیمی‌ترین آن شامل گندم‌شیر یعنی گندمی که مدتی در شیر خیسانده شده و برای شب یلدا برشته و سرو می‌شود، پسته وحشی نیز یکی از آجیل‌های مخصوص این شب است که در طبیعت لرستان نیز وجود دارد و همراه با آجیل شب یلدا در لرستان مصرف می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان اضافه کرد: انار نیز به‌علت رنگ قرمز و نماد گرمابخش بودن در شب یلدای لرستان جایگاه ویژه‌ای دارد و به‌ویژه اینکه نقش انار در یافته‌های باستان‌شناسی این استان کشف شده و آنچه از گچ‌بری‌ها نمایان است این میوه از دوره ساسانی در لرستان کشت می‌شده و یکی از میراث استان است.

وی اظهار کرد: در لرستان مردم با فرا رسیدن شب یلدا افسانه اساطیری امیل و ممیل و پیرزن یا همان ننه سرما را تکرار می‌کنند و هنوز اسطوره‌ها و تاریخ در استان نفس می‌کشند و ما زنده به همین اسطوره‌ها هستیم و تکرار همین اساطیر به یک شب چنین قدمت، هویت و اصالتی می‌بخشد.

حسن‌پور گفت: لرستانی‌ها و مردم ایران‌ از لحاظ باستانی بودن این شب، یلدا را ارج می‌نهند چراکه پیشینه تاریخی این شب نماد زایش، ایزد مهر و تاریخ ایرانیان است.

آیین‌های «شو چله» در لرستان؛ از گندم‌شیر تا آویزان کردن شال

آیین‌های «شو چله» در لرستان؛ از گندم‌شیر تا آویزان کردن شال

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.