• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1
ممنوعیت بازدید از قره‌کلیسا

آیین مذهبی باداراک از فردا در چالدران آغاز می‌شود

  • کد خبر : 9411
  • 27 جولای 2022 - 12:51
آیین مذهبی باداراک از فردا در چالدران آغاز می‌شود
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز مراسم مذهبی باداراک از فردا (پنجشنبه - ششم مرداد) در قره کلیسای چالدران گفت: در طول سه روز برگزاری این آیین، بازدید از این کلیسا برای عموم ممنوع است.

به گزارش گردشگرآنلاین، جلیل جباری اظهار کرد: شصت و هشتمین سالگرد آیین مذهبی باداراک روزهای ششم تا هشتم مرداد با حضور ارامنه ایران و جهان در قره‌کلیسای چالدران برگزار خواهد شد.

وی افزود: آیین‌ها و مراسم زیارتی در قره کلیسا آیینی است مربوط به شهادت یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام تادئوس، این مراسم ۶۸ سال است که به صورت خودجوش توسط ارامنه شمال ایران در کلیسای روستای قره‌کلیسا اجرا می‌شود.

حباری اضافه کرد: آرامگاه تادئوس مقدس که در فارسی به او تاده نیز می‌گویند در این کلیسا قرار دارد؛ این مراسم طی سه‌روز متوالی در مرداد ماه هر سال اجرا می‌شود که طی آن زوار ارمنی برای انجام مراسم از همه جای ایران، ارمنستان و کشورهای دیگر به این کلیسا می‌آیند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی ادامه داد: طی ۲ روز اول رویدادهای فرهنگی متنوعی از جمله مراسم غسل تعمید نوزادان و کودکان، مراسم عروسی، نذر شمع در کلیسا و محوطه اطراف آن صورت می‌گیرد و صبح روز سوم مراسم اصلی با نواختن ناقوس کلیسا آغاز می‌شود و اسقف خلیفه‌گری شمال غرب ایران مسوولیت برگزاری این مراسم را برعهده دارد.

قره‌ کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران واقع است، بنای قره‌کلیسا جزو ۲ اثر ثبت شده جهانی آذربایجان‌غربی است و بیشتر صاحب‌نظران آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می‌دانند.

سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن این اثر جهانی به چالدران سفر می‌کنند و هر سال نیز آیین مذهبی این کلیسا با عنوان «باداراک» و با حضور زائرانی از مناطق مختلف جهان در محوطه آن برگزار می‌شود.

کلیسای تادئوس مقدس سالانه میعادگاه حدود ۲۵ هزار ارامنه ایران و جهان می‌شود و در هفته اول مرداد ماه ارمنی‌ها از شهرهای مختلف به قره کلیسا می‌آیند. افزون بر ارامنه، خانواده‌هایی از آشوریان و به ندرت خانواده‌های مسیحیان کاتولیک هم در این جشن شرکت می‌کنند.

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.