• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

اثر انگشت ۵۰۰۰ ساله در «شهر سوخته» کشف شد

  • کد خبر : 16931
  • 25 دسامبر 2022 - 9:58
اثر انگشت ۵۰۰۰ ساله در «شهر سوخته» کشف شد
گردشگرآنلاین - اثر انگشت و دانه‌های گیاهی با قدمت پنج هزار سال در پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه «تپه دشت» شهر سوخته منطقه سیستان کشف شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سیستان و بلوچستان، دانه‌های گیاهی با قدمت پنج هزار سال در پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تپه دشت شهر سوخته منطقه سیستان کشف شد.

رئیس پژوهشکده علوم باستان‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: در جریان پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تپه دشت با حضور دانشجویان این دانشگاه اثر انگشت و دانه‌های گیاهی با قدمت پنج هزار سال کشف شد.

مهدی مرتضوی افزود: تپه دشت یکی از ۷۰۰ محوطه اقماری شهر سوخته مربوط به عصر مفرغ است که توسط دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان مورد حفاری قرار گرفت و کشفیاتی از جمله اثر انگشت و دانه‌های گیاهی با قدمت پنج هزار ساله به دست آمد.

وی با بیان اینکه در این فصل از کاوش داده‌هایی چون سفال کشف شد, افزود: به نظر می‌رسد این محوطه یک کارگاه صنعتی بزرگ بوده و سفال شهر سوخته از اینجا تأمین می‌شده است.

رئیس پژوهشکده علوم باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در این منطقه یک کارگاه صنعتی پنج هکتاری وجود دارد, گفت: اثر انگشت‌های برجای مانده روی سفال‌ها می‌تواند اطلاعات مهمی راجع به ساکنان این منطقه به ما بدهد.

تپه دشت در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر سوخته واقع شده است.

شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر محمدآباد مرکز شهرستان هامون و در حاشیهٔ جاده زابل-زاهدان در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌است. شهر مزبور در روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. به تشخیص بسیاری از محققین، دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دوره برنز و تمدن جیرفت همزمان است. نگهبان اما شهر سوخته را جزو آثار ایلامی می‌شمارد.

این محوطهٔ باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می‌شود.

اثر انگشت ۵۰۰۰ ساله در «شهر سوخته» کشف شد

اثر انگشت ۵۰۰۰ ساله در «شهر سوخته» کشف شد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16931

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.