• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد

اجرای برنامه‌های آستان قدس در دهه آخر صفر ذیل مفهوم «همه خادم‌الرضاییم»

  • کد خبر : 1119
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
اجرای برنامه‌های آستان قدس در دهه آخر صفر ذیل مفهوم «همه خادم‌الرضاییم»
گردشگرآنلاین - رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به شعار «همه خادم‌الرضاییم، نجات انسان، رسم مسلمانی» به تشریح برنامه‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی را با رویکرد رسیدگی به آسیب‌دیدگان و خانواده قربانیان کرونا پرداخت.

به گزارش گردشگرآنلاین از مشهد، عبدالحمید طالبی در نشست اعلام برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه پایانی ماه صفر که امروز در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور و جهان اسلام انتخاب شعار «همه خادم‌الرضاییم، نجات انسان، رسم مسلمانی» از جمله مهم‌ترین اقدامات سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: پنج محور اساسی زیارت عارفانه، خدمت کریمانه، سبک زندگی، موضوع امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب را در تأمین محتوای برنامه‌ها در نظر گرفته‌ایم که ویژه‌نامه‌ای در این خصوص تهیه شده و منتشر خواهد شد. بر اساس مصوبات جلسات سیاست‌گذاری برای این موضوع، با توجه به شرایط فعلی راهبردهای اصلی ما مبتنی بر عدم تشویق عمومی جهت حضور در مشهد و در عین حال آماده‌سازی حداکثری زیرساخت‌های بهداشتی، امنیتی و خدماتی برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: استفاده از نیروهای مردمی در راستای اجرای دستورالعمل‌ها و توسعه مفهوم همه خادم الرضاییم خواهد بود که در ذیل آن رسیدگی به آسیب‌دیدگان و خانواده قربانیان کرونا در کشور و اجرای مسئولیت نسبت به سلامت عمومی جامعه از جمله مهم‌ترین رویکردهای آستان قدس رضوی در دهه پایانی صفر به شمار می‌رود که به تبع آن مورد توجه سازمان علمی و فرهنگی نیز قرار گرفته است.

طالبی خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها و بنیاد پژوهش‌ها، وبینارها و برنامه‌های فرهنگی با موضوعات مختلف زیارت در منابع روایی اهل سنت و… در روز اربعین و روزهای پایانی ماه صفر در نظر گرفته‌ شده و همچنین رونمایی از هفت اثر جدید علمی و پژوهشی نیز در برنامه‌های این سازمان قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: مرکز قرآن کریم نیز فعالیت‌های گسترده و خوبی خواهد داشت که برگزاری مسابقه بزرگ «من قرآن را دوست دارم» با همکاری رسانه ملی از جمله آن‌ این برنامه‌هاست. پویش «غنچه‌های قرآنی» ویژه کودکان و مسابقه نوجوانان قرآنی نیز در همین راستا برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: با توجه به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس برپایی مراسم سوگواری و عزاداری روبه‌روی منزل شهدا در سطح شهر مشهد و برپایی کنگره شهدای مدفون در گلزار شهدای خواجه ربیع با هماهنگی رسانه ملی و با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده است.

طالبی اضافه کرد: همچنین علاوه بر توزیع بسته‌های معیشتی، پرچم و… بسته‌های محتوایی فرهنگی برای هیات‌ها تهیه شده و در اختیار آن قرار خواهد گرفت تا خطبا و مبلغان این بسته‌ها را مورد استفاده قرار دهند. همچنین با کمک سازمان اوقاف و امور خیریه، شب شهادت امام رضا(ع) در ۱۹۷ بقعه اصلی کشور برنامه‌ای با حضور یک خادم و پرچم حرم مطهر برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: معاونت بین‌المللی سازمان علمی و فرهنگی برنامه‌ای طراحی کرده که بر اساس آن حضور در سه کشور لبنان، پاکستان و عراق برای اجرای برنامه‌ها در دستور کار است. همچنین ارائه برخی برنامه‌ها و خدمات به زائران غیرایرانی در مشهد مقدس را می‌توان از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی‌شده در این زمینه بیان کرد.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: ترویج سیره امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) در این ایام همواره بیش از همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد. بر این اساس برپایی برنامه‌های علمی با موضوع سبک زندگی رضوی به صورت ویژه نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

طالبی ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌های موضوعی محصولات فرهنگی به ویژه سیره رضوی در گستره حرم مطهر رضوی از دیگر برنامه‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس محسوب می‌شود. همچنین ایجاد مواکب حسینی و توزیع ۲۵۰۰ بسته کمک معیشتی نیز در سطح شهر مشهد انجام خواهد شد.

برگزاری نخستین همایش ملی «مطالعات اربعین؛ گذشته، حال، آینده»

وی با اشاره به برگزاری دومین سوگواره رضوی و نخستین همایش ملی مطالعات اربعین، گذشته، حال، آینده افزود: این ۲ برنامه به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و ویژه روزهای پایانی صفر تدارک دیده شده است.

طالبی اضافه کرد: برگزاری همایش تقدیر از فعالان اربعین، اسکان و پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مبادی ورودی و خروجی کشور و اطعام و ارائه خدمات به زائران پیاده دهه آخر صفر نیز در دستور کار است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: حمایت از روضه‌های خانگی و ارائه خدمات فرهنگی به زائران در مجتمع‌های بین‌راهی نیز از جمله اقدامات بنیاد کرامت رضوی در دهه پایانی ماه صفر خواهد بود.

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.