• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر خبر داد؛

اجرای عملیات مرمتی کاشی‌های گلدسته‌های بقعه امامزاده سید حمزه

  • کد خبر : 8999
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
اجرای عملیات مرمتی کاشی‌های گلدسته‌های بقعه امامزاده سید حمزه
گردشگرآنلاین - مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر از اجرای عملیات مرمتی کاشی‌های گلدسته‌های بقعه متبرکه امامزاده سید حمزه معروف به باغ‌مزار کاشمر خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، رضا یوسفی اظهار کرد: تاکنون برای این عملیات مرمتی کاشی‌های گلدسته‌های بقعه امامزاده سید حمزه شش میلیارد ریال هزینه شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر تصریح کرد: با توجه به این مجموعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و اهمیت ویژه‌ای که برای این اثر تاریخی دارد و بر اساس مسئولیت ذاتی مبنی بر حفظ و مرمت ابنیه تاریخی، مرمت کاشی‌های گلدسته‌های این امامزاده با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شده است.

وی ادامه داد: «کاشمر به‌عنوان دومین شهر گردشگری زیارت استان همواره در فصول مختلف مورد توجه عموم مردم کشور به‌خصوص شهرستان‌های اطراف قرار دارد و همه ساله خیل عظیمی از مشتاقان برای زیارت بقاع متبرکه شهرستان از جمله امامزادگان سید حمزه، سید مرتضی و سید محمد و همچنین زیارتگاه روحانی مبارز آیت الله سید حسن مدرس به این شهرستان سفر می‌کنند.»

او اظهار کرد: «حفظ، نگهداری و مرمت این بناها در شهرستان همواره مورد توجه بوده و تلاش شده تا به بهترین نحو، نظارت لازم بر اماکن مورد اشاره انجام شود.»

کاشْمَر با نام تاریخی کِشمَر یا تُرشیز؛ مرکز شهرستان کاشمر، در شرق ایران و جنوب‌غربی استان خراسان رضوی، در حدود ۲۴۰ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد و از محصولات مهم این شهر می‌توان به زعفران، عرق کشمش و پنبه اشاره کرد. اکنون کاشمر دارای پنج مرکز آموزش عالی شامل دانشگاه پیام نور کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر، دانشگاه جهاد دانشگاهی کاشمر، مرکز آموزش عالی کاشمر و دانشکده پرستاری می‌باشد.

کاشمر از شهرهای باستانی ایران و خاستگاه تمدن‌های پنج هزار سالهٔ نای و دو هزار سالهٔ کوه‌های شمالیهٔ شهر یعنی مجموعهٔ تاریخی، ساسانی آتشگاه است.

امامزاده سید حمزه یا باغ‌مزار؛ نام کهن‌ترین مسجد در کاشمر است، که دربرگیرندهٔ آرامگاه منسوب به حمزه بن حمزه بن موسی کاظم، باغ و گورستان می‌باشد و نزد شیعیان به‌عنوان یک امامزاده گرامی داشته می‌شود. این اثر مربوط به دورهٔ صفوی بوده و در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۷۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8999

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.