• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

اجرای پرده‌خوانی عاشورایی در ۱۰۰ بازار صنایع‌دستی

  • کد خبر : 10027
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
اجرای پرده‌خوانی عاشورایی در ۱۰۰ بازار صنایع‌دستی
گردشگرآنلاین - نقالی سنتی و پرده‌خوانی عاشورایی در محل ۱۰۰ بازار صنایع‌ دستی در تهران برگزار شد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، مراسم سنتی نقالی و همچنین مراسم سنتی پرده‌خوانی عاشورایی، در محل ۱۰۰ بازار صنایع‌دستی در تهران برگزار شد که مورد استقبال علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان از این بازار قرار گرفت.

مراسم نقالی توسط مرشد ورمزیار و پرده‌خوانی عاشورایی نیز به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم توسط استاد طالع‌نیا به اجرا درآمد.

پرده‌خوانی مراسمی است که به ذکر مراسم تاریخی، آئینی و مذهبی اشاره می‌کند و این نقل‌ها از روی پرده‌ای نقاشی شده انجام می‌شود که از رشته‌های هنرهای سنتی و صنایع‌دستی است.

این اجرا قبل از ظهر امروز آغاز و تا قبل از اذان ظهر به پایان رسید.

این مراسم در حقیقت پیوندی بین آثار صنایع‌دستی و مراسم و آئین‌های محرم بود و هدف از برگزاری این مراسم نشان دادن جایگاه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در روایت‌گری عاشورا و ماه محرم است.

هدف ایجاد این بازارچه‌ها تسهیل ارتباط تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی با خریداران و بازدیدکنندگان و همچنین عرضه مستقیم محصولات با قیمت تولیدی برای مصرف‌کنندگان است.

۱۰۰ بازار صنایع‌دستی به همت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پنجشنبه هر هفته در تهران برگزار می‌شود.

پرده‌خوانی، نوعی نمایشِ مذهبی ایرانی. در این نمایش کسی با عنوان «پرده‌خوان» از روی تصویرهایِ منقوش بر پرده، مصایب اولیای دین ــ به ویژه اولیای مذهب شیعه ــ را با کلام آهنگین روایت می‌کند.

پرده‌خوانی برآمده از نقالی و نقاشی مردمی است. پیشینه تاریخی آن را می‌توان با نوعی «قوالی» در ادوار پیش از اسلام مربوط دانست که پس از ورود اسلام به ایران، به دلیل محدودیت‌های موسیقی، به نوعی «نقالی» ملی ـ مذهبی تغییر یافته‌است؛ به ویژه در زمان صفویه که انواع نقالی مذهبی شکل گرفت. به گفته جابر عناصری در جنگ شاه اسماعیل صفوی با ازبک‌ها، برای تهییج سپاهیان ایران از این نمایش استفاده می‌شده‌است.

برخی نیز موقعیت تاریخی پرده‌خوانی را حدفاصلِ گذار از برگزاری مراسم عزاداری عمومی ماه محرم در دوران صفویه، به برگزاریِ نمایشِ مذهبی تعزیه در دوران قاجاریه و یکی از منابع تحول و تکامل تعزیه دانسته‌اند، اما برخی دیگر، به عکس، نقوش پرده را ترجمانِ نمایشِ تعزیه در قالب هنرهای دیداری و رهاورد تعزیه می‌دانند.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.