• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

اجرای ۵۰ طرح مرمت بناهای تاریخی در گیلان آغاز شد

  • کد خبر : 8924
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
اجرای ۵۰ طرح مرمت بناهای تاریخی در گیلان آغاز شد
گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از آغاز ۵۰ طرح مرمت بناهای تاریخی با اعتبار بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، ولی جهانی اظهار کرد: این میزان اعتبار از محل اعتبارات استانی و ابلاغی بودجه سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شد که بر اساس نیاز به مرمت بناهای تاریخی اختصاص می‌یابد.

وی اظهار داشت: بخشی از این طرح ها شامل مرمت خانه های تاریخی مانند مرمت بنای تاریخی سیگارودی شهرستان لنگرود و  خانه محصصی لاهیجان و همچنین مرمت و تعیین حریم سه پل خشتی در آستانه اشرفیه است.

خانه بهرام محصصی  واقع در میدان چهار پادشاهان شهر لاهیجان در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۴۹۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و قدمت آن براساس کارشناسی‌ها  به دوره قاجار باز می‌گردد. بنای تاریخی سیگارودی شهرستان لنگرود با توجه به جنبه‌های منحصربفرد معماری و اصالت تاریخی بنا در سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۰۲۶۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با تاکید بر لزوم حفظ بافت‌های تاریخی و همچنین بناهای شاخص که معرف فرهنگ معماری استان گیلان هستند افزود: اقلیم استان بگونه ای است که شرایط مرمت را نسبت به دیگر استان های کشور سخت تر کرده و به همین دلیل، اعتبارات بیشتری طلب می کند.

جهانی با اشاره به شرایط جوی گیلان و تاثیرگذاری آن در فرسودگی بناهای تاریخی، حفظ آثار تاریخی استان را به مراتب سخت تر از دیگر نقاط کشور دانست و گفت: علاوه بر عملیات مرمتی ، مسئولیت پذیری اجتماعی در برابر آثار تاریخی نیز باید مورد آموزش و گسترش قرار گیرد.

در گیلان بیش از پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از دو هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مرمت بنا یا بازسازی بنا یا مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، شاخه‌ای از هنر معماری است که بر پایه شناخت و مطالعه بناها و بافت‌های تاریخی و آثار باستانی، به احیا کردن فضاهای تاریخی به لحاظ کالبدی، ساختاری و عملکردی می‌انجامد. این هنر که شاخه‌ای آمیخته از دانش، تکنولوژی، مهندسی و هنر معماری می‌باشد شامل شکل‌ها و سطوح گوناگونی از پژوهش و تحقیق در باب هنر و معماری تاریخی است و در مقیاس‌های گوناگونی می‌توان آن را تعریف و معنا کرد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.