• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

احیای دوخت لباس‌های سنتی سیستان و بلوچستان در گلبهار

  • کد خبر : 6117
  • 13 فوریه 2022 - 13:12
احیای دوخت لباس‌های سنتی سیستان و بلوچستان در گلبهار

گردشگرآنلاین – مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت: به دلیل اینکه از مناطق و اقوام مختلف از جمله فارس و بلوچ در گلبهار سکونت دارند توانستیم دوخت لباس‌های سیستان و بلوچستان را به صورت خانگی در این شهرستان احیا کنیم.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمد طاهریان مقدم افزود: اکنون در دو شهرستان چناران و گلبهار بیش از ۲۵۰ هنرمند در حوزه مشاغل خانگی و کارگاهی صنایع‌دستی فعال هستند.

وی با بیان اینکه طی دو تا سه سال اخیر حدود دو میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شده است، اظهار کرد: امسال حدود ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی برای پرداخت به بانک معرفی نموده‌ایم.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران عنوان کرد: امسال برای رشته چرم‌دوزی ۳۰۰ میلیون تومان، تزئینات نمدی در چناران ۱۰۰ میلیون تومان، نقاشی روی سفال در گلبهار ۱۰۰ میلیون تومان، دوخت لباس‌های کردی ۶۰ میلیون تومان و… پرداخت شده است.

۶ رشته منسوخ شده احیا شد

وی همچنین از نمدمالی، تزئینات نمدی، فرت بافی، چرم‌دوزی، سفال سرامیک و گلیم‌بافی به عنوان رشته‌های بومی چناران نام برد.

طاهریان مقدم با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵ تا ۲۰ رشته صنایع‌دستی در دو شهرستان چناران و گلبهار فعال هستند، تصریح کرد: هر چند طی یک سال اخیر بیش از ۶ رشته صنایع‌دستی منسوخ شده در شهرستان احیا شده است ولی هنوز رشته‌هایی مانند پلاس بافی، فرت بافی و سبدبافی در چناران هستند که باید احیا شوند.

ضرورت برگزاری جشنواره صنایع‌دستی اقوام

وی گفت: در حال حاضر بیشتر از رشته‌های چرم‌دوزی، زیورآلات، ساخت سازهای سنتی، خراطی، فرت بافی و دوخت لباس‌های سنتی سیستان و بلوچستان استقبال می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران افزود: چون از مناطق و اقوام مختلف از جمله فارس و بلوچ در شهرستان گلبهار سکونت دارند به آن شهر اقوام گفته می‌شود و این از پتانسیل‌های گلبهار است.

وی بر برگزاری جشنواره صنایع‌دستی اقوام در شهرستان گلبهار تأکید کرد و گفت: با وجود اقوام مختلفی که از نقاط مختلف کشور در گلبهار زندگی می‌کنند حتی می‌شود رشته‌های منسوخ شده دیگر استان‌ها را به دلیل مهاجرتی که به این شهرستان داشتند احیا نمود و به چرخه تولید بازگرداند.

طاهریان مقدم با اشاره به اینکه تاکنون دوخت لباس‌های سیستان و بلوچستان از جمله منجوق‌دوزی و ترمه‌دوزی را به صورت خانگی احیا نموده‌ایم، تصریح کرد: اولین قدمی که برای احیای رشته‌های منسوخ شده برداشته شده شناسایی هنرمندانی بوده که در رشته‌هایی مختلف فعالیت داشتند.

وی بیان کرد: خوشبختانه طی شش‌ماهه اخیر هنرمندان دوخت لباس‌های سیستان و بلوچستان را شناسایی نمودیم و هر کدام در حال آموزش دادن به چند نفر هستند، همچنین فرت بافی در شهرستان گلبهار و نمدبافی، گلیم‌بافی و چرم‌دوزی در چناران احیا شده است.

آموزش صنایع‌دستی به ۱۰۰ زندانی

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران در ادامه از برگزاری جلساتی با مسئولان ندامتگاه این شهرستان خبر داد و گفت: با کمک خود هنرمندان شهرستان کلاس‌های آموزش صنایع‌دستی برای مددجویان این شهرستان در حال برگزاری است.

وی مطرح کرد: در حال حاضر بیش از هفت تا هشت رشته صنایع‌دستی مانند نمدمالی، سفال سرامیک و نقاشی روی سفال به مددجویان زندان این شهرستان آموزش داده می‌شود.
طاهریان مقدم با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۰۰ نفر از مددجویان ندامتگاه چناران در حال فراگیری این آموزش‌ها هستند، تصریح کرد: پس از اینکه مددجویان آموزش‌های لازم را فرا بگیرند و دوران محکومیتشان هم تمام شود می‌توانند ضمن دریافت مجوز صنایع‌دستی به صورت رایگان ایجاد اشتغال کرده و تسهیلات دریافت کنند.

صادرات به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس

به گزارش گردشگر آنلاین، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران در ادامه به وضعیت صادرات صنایع‌دستی این شهرستان اشاره کرد و گفت: با تلاش هنرمندان اکنون فرت بافی، زیورآلات، ترمه‌دوزی، چرم‌دوزی، خراطی، سفال سرامیک، نقاشی روی سفال و … از جمله محصولاتی هستند که به کشورهای اروپایی از جمله آلمان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شوند.

وی تصریح کرد: هرچند تاکنون هیچ کدام از صنایع‌دستی این شهرستان ثبت ملی نشده است اما ابتدا باید هنرمندان برای برند و استاندارد سازی اقدام کنند تا بشود محصولات را ثبت ملی نمود.

طاهریان مقدم مطرح کرد: خوشبختانه با وجود ۱۵ تا ۲۰ رشته صنایع‌دستی فعال زیرساخت‌های لازم در شهرستان برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه چون هنرمندان مکانی برای فروش محصولات خود ندارند اکنون بیشتر محصولاتشان از طریق فضای مجازی به فروش می‌رسد، گفت: شهرداری با ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در چناران و گلبهار می‌توانند کمک خوبی به هنرمندان و توسعه ایجاد اشتغال در صنایع‌دستی بکند.

نمدمالی با ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال قدمت

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران در ادامه از نمدمالی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی این شهرستان با ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال قدمت نام برد و افزود: اکنون ۶ نفر به صورت خانگی در این رشته مشغول فعالیت هستند که البته به دیگران هم آموزش‌هایی می‌دهند.

وی گفت: چون جوانان بیشتر به سمت رشته‌های دیگر می‌روند و از سویی هنوز به درآمد خوب نمدمالی پی نبرده‌اند به همین خاطر از این رشته هنری کمتر استقبال می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت: طاهریان مقدم در ادامه احیای صنعت هنرهای دستی را در افزایش اشتغال زایی و درآمدهای غنی بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: برای بازگردان رشته‌های منسوخ شده به چرخه تولید نیازمند نگاه جدید و خلاقانه هستیم.

وی با بیان اینکه صنایع دستی شهرستان چناران و گلبهار آینده درخشانی دارند، عنوان کرد: اهمیت شهرستان چناران با توجه به مقصد گردشگری بودن و وجود پتانسیل‌ها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی همواره برای گردشگران دارای اولویت بوده است و از این فرصت باید بیشترین استفاده را برای معرفی صنایع دستی کرد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران تصریح کرد: با آموزش مهارت‌های اشتغال زایی در حوزه صنایع‌دستی می‌توان شاهد تولید و رونق اشتغال پایدار برای افراد علاقه‌مند و جوانان جویای کار در شهرستان باشیم.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.