• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

«ادبیات اعتراضی» در «نوپا»

  • کد خبر : 19208
  • 16 مارس 2023 - 13:06
«ادبیات اعتراضی» در «نوپا»
گردشگرآنلاین - ششمین شماره مجله ادبی «نوپا» با پرونده «ادبیات اعتراضی» منتشر شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مجتبا نریمان در سخن سردبیر این شماره با تیتر «خاکِ وطن که رفت، چه خاکی به سر کنم؟» از اهمیت زبان و مسئله گفت‌وگو و همبستگی نوشته و در ادامه به موضوع ادبیات اعتراضی در ادبیات کلاسیک و دوره مشروطه اشاره کرده است.

اولین بخش مجله، «بازچاپ» است که با مقاله‌ای از شاهرخ مسکوب (نگاهی به شعر متعهد فارسی دهه سی و چهل) آغاز می‌شود و در ورودی این بخش آمده است: «بعد از سخنرانی غلامحسین ساعدی و مقاله نجف دریابندری، این سومین شماره از مجله است که بازچاپِ مقالات قدیمی را می‌خوانید. در این شماره مقاله‌ای ارزشمند -چه از لحاظ ارزش ادبی و چه از لحاظ تاریخی و اجتماعی- از شاهرخ مسکوب آورده شده است. مقاله‌ای که برخلافِ عنوانش که شاید یادآورِ ادبیاتِ توده‌ای باشد، از ایدئولوژی‌زدگی به دور و راوی و منتقدی منصف است در تحلیل.»

در بخش دوم مجله داستان‌هایی آمده است از حمید نامجو، حمیدرضا بابابیگی، مسعود زیرکی، محسن راستگو، نسترن سوادکوهی و سولماز مسعودیان همراه با نقدهایی بر داستان‌های منتشر شده از محمدرضا ایوبی، فریبا عابدین‌نژاد، سیما خسروی و بهاره ارشد ریاحی.

در بخش بعدی مجله که «فصل اول رمان» نام دارد بخش‌هایی از رمان منتشرنشده‌ای از پرویز مسجدی (می‌خواهم یک رمان سورئالیسی بنویسم) و بختیارعلی (بندر فیلی) با ترجمه مریوان حلبچه‌ای منتشر شده است.

بخش ترجمه با داستان آموندسن از آلیس مونرو ترجمه میترا دولت‌آبادی آغاز شده و در ادامه این مطالب آمده است: «قصه روسیه» لویی سی کی ترجمه امیرحسین دانشورکیان به انتخاب اسدلله امرایی، «نقدی بر شعر سرزمین ویران» کلاود مک کی ترجمه آرش خوبانی، شعرهای اعتراضی ترجمه سحر حدیقه و «همه مادرهای خسته روی زمین» جوآن بائز ترجمه م.آزاد و مانی صالحی علامه.

در ورودی بخش «شاهِ نامه‌ها» که مقاله «از هنر تا جادو»ی آرمان فاتح آمده است می‌خوانیم: «شماره پیش وعده دادیم که در این بخش هر شماره یادداشتی خواهید خواند از دکتر ابوالفضل خطیبی… افسوس که اجل امان نداد و استاد آنچنان زود از دنیای ما رفت که هنوز سخت است بپذیریم چنان مرد باسواد و خوش‌پوشی به خاک سپرده شد.»

و در بخش پایانی یعنی مقاله‌ها و نقدها مقاله‌ای آمده است از مریم رنجبری با نام «نگاهی به تاریخچه ادبیات اعتراضی» و معرفی چند کتاب چاپ جدید.

ششمین شماره مجله ادبی «نوپا» با مدیرمسئولی و سردبیری مجتبا نریمان ویژه بهار ۱۴۰۲ در ۲۱۸ صفحه و با قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

«ادبیات اعتراضی» در «نوپا»

«ادبیات اعتراضی» در «نوپا»

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.