• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

اردوی «همگردی عباس‌آباد» برگزار شد

  • کد خبر : 16807
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
اردوی «همگردی عباس‌آباد» برگزار شد
گردشگرآنلاین - اردوی «همگردی عباس‌آباد» با حضور شماری از علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ موزه شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، اردوی «همگردی عباس‌آباد» با حضور شماری از شهروندان علاقه مند به تاریخ و فرهنگ موزه شهر اصفهان برگزار شد.

سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان با هدف معرفی محله‌های قدیمی و مکان‌های تاریخی فراموش شده و دیده نشده این شهر، برگزاری سلسله تورها و اردوهای چندساعته را آغاز کرده و تور همگردی عباس آباد دومین برنامه در یک هفته اخیر بوده است.

حدود ۳۰ نفر از دوستداران و علاقه‌مندان امروز در این اردو شرکت داشتند و آزاده معین‌الدینی راهنمای فرهنگی و گردشگری در حین بازدید توضیحاتی درباره پیشینه محله عباس آباد، مسجد کازرونی‌، کلیسای حضرت لوقا، خیابان چهار باغ عباسی، بیمارستان عیسی بن مریم و موزه ملی هنرهای اصفهان ارائه کرد.

عباس آباد محله‌ای با درختان سر به فلک کشیده، مغازه‌های کوچک و قدیمی و خانه‌های چندین ساله در مرکز شهر اصفهان است. محله‌ای که با سکونت تبریزی‌ها در آن و به احترام شاه عباس صفوی که آن‌ها را در این محله جای داده بود، عباس آباد نام گرفت.

عباس‌آباد از خیابان‌های قدیمی اصفهان است که با وجود درختان چنار ۹۰ ساله در آن به خیابانی منحصر به فرد تبدیل شده است‌. در این محله می‌توان گوشه‌هایی از تاریخ دوره‌های مختلف را جست‌وجو کرد.

ژان شاردن فرانسوی که نیم قرن پس از تأسیس عباس‌آباد در اصفهان به سر می‌برد در توصیف این محله می‌گوید: «محله عباس‌آباد از دروازه سلطنتی (دروازه دولت) شروع می‌شود این محله را محله تبریزی‌ها می‌گویند که یکی از بزرگترین محله‌هایی خارج از شهر هم است. بیش از دو هزار باب خانه و اماکن عمومی که عبارت است از ۱۲ مسجد، ۱۹ حمام، ۲۴ کاروانسرا و پنج مدرسه در این محله وجود دارد. عباس آباد از پل الله وردی‌خان شروع می‌شود و تا پل مارنان که بیش از نیم فرسخ است، ادامه می‌یابد. عباس آباد با عمارت‌های مجلل و باشکوه از زیباترین نواحی شهر اصفهان است و کوچه‌های آن برخلاف سایر کوچه‌های شهر بیشتر آن‌ها جوی آب روان است. در آن دو ردیف درخت یکی کناره نهر و دیگری نزدیک دیواره‌ها قرار دارد.»

کلیسای لوقا نیز در خیابان عباس آباد و در نزدیکی بیمارستان عیسی بن مریم و مسجد کازرونی و پاساژ افتخار قرار دارد و تزئینات زیبای این کلیسا چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. در کلیسای کاتولیک دو خواهر روحانی فرانسوی زندگی می‌کنند و البته امکان بازدید از داخل این کلیسا وجود ندارد.

مرکز فرهنگی موزه ملی هنرهای اصفهان در بنایی تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجاریه به همت مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان افتتاح شده و این مرکز جلوه‌گاهی از هنرهای مردم اصفهان از هزاره‌هایی از تاریخ تا عصر حاضر است و بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

اگر بعد از گنبدهای فیروزه‌ای قرار است اصفهان به صفت دیگری معروف باشد آن مادی‌هایش است اصفهان به دلیل وجود رودخانه زاینده‌رود دارای مادی‌هایی از قدیم بوده است. مادی نیاصرم در محله عباس‌آباد یکی از معروف‌ترین مادی‌های شهر اصفهان است. این مادی از کنار پل مارنان سرچشمه گرفته و تا خیابان مشتاق دوم و زمین‌های کشاورزی امتداد می‌یابد.

مسیر مادی نیاصرم از خیابان بزرگمهر که می‌گذرد دارای سه انشعاب می‌شود یکی از این انشعاب‌ها به سمت هشت بهشت شرقی رفته و دو تای دیگر به سمت خیابان مشتاق دوم و زمین‌های زراعی می‌روند.

بیمارستان عیسی بن مریم (بیمارستان انگلیسی‌ها) تاریخچه‌ای بلندبالا دارد. این بیمارستان از شرق به خیابان شمس آبادی و از غرب به کلیسای حضرت لوقا محدود می‌شود. این بیمارستان از آنجا که تاریخچه وسیعی دارد، شاهد حضور اشخاص معروف و برجسته بسیاری نیز بوده است. این بیمارستان توسط بازرگانی به نام امین الشریعه در محله عباس آباد اصفهان در ملکی ۱۱ هزار متری در سال ۱۲۸۷ بنا شد.

اردوی «همگردی عباس‌آباد» برگزار شد

اردوی «همگردی عباس‌آباد» برگزار شد

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16807

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.