• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

ارگ کلاه فرنگی بیرجند پس از تکمیل مرمت بازگشایی می‌شود

  • کد خبر : 7656
  • 20 آوریل 2022 - 20:39
ارگ کلاه فرنگی بیرجند پس از تکمیل مرمت بازگشایی می‌شود

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مرمت و بازسازی ساختمان ارگ کلاه فرنگی از بناهای تاریخی شهر بیرجند ادامه دارد تا به‌زودی برای بازدید عموم به‌طور کامل بازگشایی شود.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، حسن رمضانی  اظهار داشت: ۱۵ روز فروردین امسال این بنای تاریخی برای بازدید مردم و مسافران نوروزی بازگشایی شد ولی در حال حاضر با توجه به انجام برخی امور عمرانی امکان بازدید وجود ندارد.

وی افزود: حصارکشی ارگ کلاه فرنگی که از مصوبات بازدید استاندار خراسان جنوبی بوده، در دست انجام است تا بتوان این بنا را به‌طور کامل از محوطه فرمانداری بیرجند آزاد کرد و تا یک ماه آینده برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: بخشی از مرمت و بازسازی ساختمان ارگ کلاه فرنگی در اسفند پارسال انجام و به‌طور موقت در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ بازگشایی شد.

وی افزود: گچ‌کاری اتاق‌های اشکوب (طبقه) اول، اصلاح روشنایی، نورپردازی، ساماندهی محوطه و مرمت نمای بنا از جمله بخش‌های مرمتی این بنای تاریخی با ارزش است.

رمضانی بیان کرد: ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بنا هزینه شده و پس از آماده‌سازی با کاربری موزه آثار اجتماعی و سیاسی به روی علاقه‌مندان باز خواهد بود.

ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی مربوط به اواخر دوران زندیه و اوایل دوره قاجاریه، ثبت ملی شده و اکنون در محل فرمانداری بیرجند است.

این بنای ۶ ضلعی که زمانی مقر حکومتی بود، به نماد و نگین شهر بیرجند شهرت دارد.

خراسان جنوبی در حال حاضر ۹۷۸ اثر تاریخی، ناملموس و طبیعی در فهرست میراث ملی دارد و دارای چهار اثر ثبت جهانی است که یکی از آنها عمارت و باغ اکبریه بیرجند است.

بسیاری از مسافران و گردشگران، مرکز این استان را به ۲ اثر تاریخی باغ اکبریه و ارگ کلاه فرنگی می‌شناسند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7656

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.