• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

از تالاب تا ورزشگاه؛ خواسته‌های مردم انزلی از رئیس جمهور

  • کد خبر : 5484
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
از تالاب تا ورزشگاه؛ خواسته‌های مردم انزلی از رئیس جمهور

گردشگرآنلاین – سرپرست فرمانداری شهرستان بندرانزلی با اشاره به مطالبات مردم شهرستان از تالاب تا ورزشگاه تختی، گفت: مشکلات و مسائل شهرستان در قالب یک بسته تنظیم و توسط نماینده ویژه ریاست محترم جمهوری در سفر به استان گیلان تقدیم خواهد شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، امیر جانبازی درباره سفر رئیس جمهور به استان گیلان، اظهار کرد: دریا و تالاب که در شمال و جنوب و در دو طرف شهرستان بندرانزلی به عنوان دو پدیده بسیار زیبا و دیدنی قرار گرفته ویژگی خاصی به این شهرستان داده ولی طبق قوانین حرائم موجود روستاهای شهرستان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و از هر سو محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود به طوری که پنج روستای شهرستان بندر انزلی در حریم تالاب واقع شده که البته با پیگیری‌های به عمل آمده توسط نماینده شهرستان در مجلس و دستگاه‌های اجرایی بخشی از اراضی شهری و روستایی در قالب طرح جامع و هادی از این حرائم خارج شدند.

وی با بیان اینکه هنوز اراضی که دارای اسناد مالکیتی و نسق زارعانه هستند وجود دارد که در حریم واقع شده و از سوی وزارت نیرو تعیین تکلیف نشده است، افزود: به نظر می‌رسد تهیه نقشه‌های کاداستر و تعیین تکلیف کاربری اراضی مذکور همچنین مشخص شدن زمین‌های داخل حریم راهی برای برون رفت از این مشکل باشد.

سرپرست فرمانداری بندرانزلی با اشاره به روشن شدن وضعیت زمین‌هایی که در حریم دریا واقع شده‌اند، تصریح کرد: رقوم ارتفاعی اعلام شده از منفی ۲۴.۷۰ و حریم ۶۰ متر از داغی آب از سال ۱۳۴۲ اجرایی نشده است.

تعیین حریم دغدغه همسایگان تالاب

جانبازی در خصوص اعلام بستر جدید تالاب بندر انزلی توسط آب منطقه‌ای گیلان گفت: تالابی که از سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر دارای رژیم حقوقی بین‌المللی با بستر تقریبی ۱۸ هزار هکتار بوده به بستری بالغ بر ۲۵ هزار هکتار افزایش داده شده؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ با اجرایی شدن بستر جدید و قرار گرفتن طرح‌های هادی روستایی و واگذاری‌های قانونی اصلاح اراضی خالص کشت موقت و نسق زارعانه که حقوق مکتسبه محسوب می‌شود سبب بروز تنش و مشکلات اجتماعی و دعاوی متعدد در شعب قضایی سطح استان با موضوع تجاوز و تعرض به حریم تالاب شده است که با توجه به نقش تالاب در منافع و معیشت افراد و تأمین آب کشاورزی پیگیری موضوع بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

وی افزود: بندر انزلی با توجه به قرار گرفتن تالاب و دریا از موقعیت خاصی برخوردار است از یک سو رزق و روزی اهالی پرتلاش شهرستان با این دو پدیده گره خورده از سوی دیگر در سال‌های اخیر مواردی این موقعیت را تحت‌الشعاع قرار داده است از جمله ورود گونه‌های گیاهی مهاجم و غیر بومی مانند آزولا و سنبل آبی باعث تهدید گونه‌های آبزی ساکن تالاب شده که با حذف و قطع زنجیره اکسیژن مشکلاتی برای تالاب‌ و آبزیان داخل آن ایجاد کرده است.

جانبازی با بیان اینکه گونه مهاجم سنبل آبی علی‌رغم ظاهر زیبا با ریشه دواندن باعث رسوب‌گذاری و خشک شدن تدریجی تالاب شده، گفت: در این راستا اقدامات مقطعی جهت جمع‌آوری مکانیزه و دستی توسط دستگاه‌های متولی و همچنین نیروهای بومی و بسیجی صورت گرفته که به نظر می‌رسد استمرار این کار در مقاطع مختلف و طی چند سال به صورت مستمر و دوره‌ای می‌تواند موثر واقع شود.

لایروبی؛ گامی برای رونق معیشت جوامع محلی

سرپرست فرمانداری بندر انزلی تصریح کرد: از جمله معضلات دیگر تالاب رسوب راه یافته از بالادست به محدوده تالابی است که این امر باعث پر شدن کاسه تالابی و به تبع آن عبور آب از مرزهای اکولوژیکی و هیدرولوژیکی تالاب و راه پیدا کردن آب در فصول پر باران و حتی کم باران به اراضی کشاورزی و مسکونی حاشیه تالاب و بالعکس شده و این معضل باعث تخریب مزارع و مستثنیات موجود و در نهایت تحت تاثیر قراردادن اقتصاد و معیشت ساکنان این منطقه گردیده است.

وی تصریح کرد: در فصول پر باران آب تالاب به زمین‌های حاشیه‌ای وارد شده و خسارت وارد می‌کند و در فصول کم باران آب از مزارع و زمین های حاشیه‌ای وارد تالاب می‌شود که ورود آلودگی و سموم را به تالاب در پی دارد که برای برون رفت از این معضل، لایروبی تالاب می‌تواند بسیار موثر واقع شود تا حجم ذخیره اب تالاب در محدوده طبیعی خود به ظرفیت واقعی بازگردد.

بی‌رغبتی برای نوسازی در محدوده‌های میراثی

جانبازی در ادامه با بیان اینکه توسعه شهرستان و شهر انزلی خطی است که بین دو محدوده تالاب و دریا گسترش پیدا کرده، تاکید کرد: در مناطق باقی مانده پس از کنار رفتن دو محدوده یاد شده و حرائم در نظر گرفته شده، امکان ساخت و ساز و توسعه شهری وجود دارد حالا وجود محدوده میراثی اعلام شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محل میدان امام هادی(ع) در ورودی شهر تا میدان امام خمینی(ره)  که میدان اصلی شهر است مانعی دیگر برای امکان نوسازی، بهسازی و احیای بخش‌های فرسوده شهر است.

وی عنوان کرد: تراکم کم، طبقات محدود و موارد دیگر باعث شده مالکین و بهره‌برداران رغبتی به نوسازی و یا احیای بنا نداشته باشند به نظر می‌رسد استفاده از قوانین موجود در بخش انتقال حقوق توسعه می‌تواند در برون رفت از این معضل کارساز باشد.

سرپرست فرمانداری بندر انزلی تاکید کرد: قوانین مشخص شده جهت ایجاد تحرک در بخش‌های فرسوده و احیای این مناطق البته با رعایت حرائم میراثی و توسعه این بخش‌ها و انتقال این حقوق با محدودیت کمتر، اهدای تراکم بیشتر در ساختمان های دیگر و یا افزایش طبقات در بخش‌های دیگر را می‌توان مد نظر داشت.

شیرابه‌ها؛ بلای جان طبیعت خمیران

به گزارش گردشگر آنلاین، جانبازی در ادامه با بیان اینکه انزلی در حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: به منظور امحا و دفن بهداشتی پسماند یک مجموعه کارخانه کمپوست در محدوده روستای خمیران در غرب شهرستان وجود دارد و مقدار پسماند ورودی به این مجموعه در روزهای عادی ۱۵۰ تن است که با توجه به گردشگر پذیر بودن شهرستان تا ۲۰۰ تن در بعضی از ایام سال می‌رسد.

وی افزود: پس از جمع‌آوری و حمل پسماند توسط ماشین آلات شهرداری، عملیات تفکیک در مجموعه کارخانه کمپوست توسط عوامل انسانی و ماشین‌آلات مکانیکی انجام می‌شود و در انتها بخش باقی مانده در محوطه انباشت و یا به کود و کمپوست تبدیل می‌شود که معضل این مجموعه وجود شیرابه حاصل از انباشت پسماند است که از طریق کانال‌ها به حوضچه منتقل می‌شود و به دلیل عدم وجود تصفیه‌خانه باعث نفوذ شیرابه در زمین و آلودگی منابع آب زیرزمینی می‌شود.

سرپرست فرمانداری بندر انزلی تصریح کرد: دو راهکاری که در این زمینه پیشنهاد دادیم و پیگیری می‌شود در بلند مدت ساخت تصفیه‌خانه با هفت میلیارد تومان اعتبار است که بخش ابنیه و ساختمان با سه میلیارد تومان احداث شده و در دست اجرا است همچنین در کوتاه‌مدت انتقال شیرابه حاصله به مخازن سیار مستقر در محوطه و نگهداری در طول چند هفته، سپس ریختن در حوضچه موجود در محوطه است که این طرح تحت نظر محیط زیست شهرستان در حال انجام است.

جانبازی تاکید کرد: در بخش تفکیک از مبدا آموزش به ادارات، اصناف و خانواده‌ها در حال انجام است که ساماندهی زباله‌گردها، ایجاد ایستگاه‌های تحویل پسماند خشک، بسته‌های تشویقی بابت تحویل پسماند خشک در برنامه شهرداری و پیمانکار است که در حال پیگیری است.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی در ادامه با اشاره به اینکه بندر انزلی خاستگاه شور و نشاط جوانان پویایی است که در عرصه‌های مختلف می‌درخشند و توجه به همه رشته‌های ورزشی مورد توجه قرار دارد، گفت: باشگاه فوتبال ملوان قدمت بالای ۵۰ سال دارد و به عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌ها در جام حذفی کشور و حتی در لیگ برتر همیشه مطرح است و با روح مردم شهیدپرور شهرستان و با زندگی روزمره آنها آمیخته شده و در کوچه پس کوچه‌ها و سواحل دریای انزلی فوتبال مشهود است.

ورزشگاه ۸ هزار نفری تختی در انتظار تکمیل

این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به در دست احداث بودن ورزشگاه تختی با گنجایش ۸۰۰۰ نفر روند اجرای پروژه به دلیل عدم اعتبار با تاخیر مواجه شده و در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این موضوع باعث رنجش مردم ورزش دوست شهرستان شده و می‌خواهیم مبلغ اعتبار مورد نیاز این پروژه تامین شده و این پروژه خیلی سریع به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌کاره شهرستان گفت: پروژه کنارگذر انزلی به طول ۱۶ کیلومتر از سال ۸۴ آغاز شده و تاکنون نیمه تمام مانده، بهسازی و چهار بانده کردن مسیر انزلی به رضوانشهر، تکمیل استادیوم مجموعه تختی بندرانزلی، تکمیل عملیات اجرایی باقی مانده بخش آموزشی بیمارستان شهید بهشتی بندر انزلی از دیگر این موارد است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5484

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.