• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

از درختان جنگل‌های هیرکانی چه می‌دانید؟

  • کد خبر : 4426
  • 05 ژانویه 2022 - 16:22
از درختان جنگل‌های هیرکانی چه می‌دانید؟

گردشگرآنلاین – رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران به تشریح برخی گونه‌های درختی جنگل‌های ارزشمند هیرکانی در این استان پرداخت.

به گزارش گردشگرآنلاین از مازندران، سیداحسان ساداتی با بیان اینکه ۵۰ درصد ناحیه جنگل‌های هیرکانی به مازندران تعلق دارد، تصریح کرد: به دلیل ظرفیت جنگل های هیرکانی، سطح فعالیت و حجم کار در مازندران دو اداره کل منابع طبیعی یکی در ساری و دیگری نوشهر وجود دارد.

ساداتی با بیان اینکه قدمت ظرفیت‌های جنگلی در ناحیه هیرکانی به دوره سوم‌زمین شناسی بازمی گردد، خاطر نشان کرد: جنگل های هیرکانی که بیش از ۳۰ میلیون سال از قدمت آن ها می گذرد علیرغم تغییر اقلیم، ناملایمات، قطع درختان و برداشت های بی رویه از جنگل ها، قاچاق چوب و مواردی که باعث تخریب جنگل ها می شود همچنان دارای پتانسیل بسیار بالایی است.

رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، ادامه داد: درختان کهنسال و دیرزیست در ناحیه هیرکانی نشان دهنده تنوع زیستی جنگل ها است که به نوعی دوره های مختلف شرایط سخت اعم از سرما و گرما و خشکی و انواع استرس های محیطی را  طی ۵۰۰ تا ۷۰۰ و حتی بالغ بر ۱۰۰۰ سال تحمل کردند اما همچنان استقامت دارند.

وی افزود: طی بررسی‌های به عمل آمده در مازندران درختان کهنسال خیلی خوبی از جمله گونه بلند مازو (بلوط) که جز درخت های هیرکانی است و بیشترین تعداد درختان کهنسال را نسبت به سایر درختان تشکیل می دهد وجود دارند.

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی

ساداتی با اشاره به اینکه به دنبال حفظ ذخیره گاه ناحیه هیرکانی هستیم، یادآور شد: جنگل های ناحیه هیرکانی به عنوان یک پتانسیل بسیار خوب است و همچنان می توان بالید که نسبت به جنگل های اروپا هم به لحاظ قدمت و  هم تنوع گونه ای خیلی بالا تر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مبنای کهنسالی گونه ها را بر اساس قطر درختان در نظر گرفته می شود هر چه درخت قطورتر باشد، سن بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه در جنگل های هیرکانی گونه های مختلفی چون بلوط، افرا پلت، راش، ممرز، نمدار، انجیلی در سنین بالا وجود دارد،خاطر نشان کرد: بلوط بلند مازو  و افرا پلت، بیشترین تعداد در ختان کهنسال جنگل های هیرکانی را تشکیل می دهند.

به گزارش گردشگر آنلاین از مازندران به نقل از ایسنا، ساداتی افزود: درخت کهنسال بلند مازو منطقه بابل در سال ۹۸ از سوی وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر طبیعی ثبت شد.

رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران تصریح کرد: درخت بلند مازو منطقه بابل ۶۱ متر ارتفاع و ۱۵ متر محیط با قدمت حدود ۷۰۰ سال است که خود ظرفیتی در ناحیه هیرکانی به شمار می رود، علیرغم اینکه شاید گونه های دیگر هم‌ این قدمت را داشته باشند.

وی گفت: در اکثر مناطق  مازندران این نوع درختان چه در فضای شهری و چه مناطق جنگلی و اماکن مذهبی وجود دارد که جز ذخایر ژنتیکی ناحیه هیرکانی محسوب می شوند و باید حفاظت شوند تا آسیب بر آنها وارد نشود.

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی

ساداتی بیان کرد: می توان از این چشم انداز های طبیعی به عنوان صنعت اکوتوریسم و جذب گردشگر استفاده کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قطعا قرار گرفتن در زیر چنین درختان باعظمت و نادر و کهنسالی برای همگان خصوصا علاقه مندان به طبیعت و گردشگران داخلی و خارجی جالب توجه خواهد بود.

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.