• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

از سرگیری عملیات ساخت سد معشوره از هفته آینده

  • کد خبر : 4346
  • 04 ژانویه 2022 - 11:32
از سرگیری عملیات ساخت سد معشوره از هفته آینده

گردشگرآنلاین – استاندار لرستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای سد معشوره گفت: عملیات ساخت معشوره (گاوشمار) هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از لرستان فرهاد زیویار بعد از جلسه شامگاه امشب با وزیر نیرو گفت: عملیات ساخت سد معشوره (گاوشمار) هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

استاندار گفت: جلسه هماهنگی از سرگیری عملیات ساخت سد معشوره با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس و سید نظام الدین موسوی عضو هیات رئیسه مجلس در دفتر وزیر نیرو برگزار شد..

دکتر فرهاد زیویار اضافه کرد: بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شد عملیات ساخت سد معشوره هفته آینده از سر گرفته شود و قرار داد جدید نیز با قید فوریت تا ۳ ماه آینده نهایی شود.

سد معشوره از مطالبات مهم مردم استان است که در سفر اخیر رئیس‌جمهور برای تامین اعتبار و در نهایت از سرگیری ادامه ساخت آن قول مساعد داده شد.

به گزارش گردشگر آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سد گاوشمار یک سد بتونی دوقوسی است که با هدف مدیریت سیلاب‌های رودخانه کشکان، اشتغال زایی، توسعه گردشگری و تأمین آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست در دولت محمود احمدی‌نژاد کلنگ زنی شد و در دولت یازدهم به علت نداشتن مجوز ماده ۲۱۵ و نیز نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شد.

سرنوشت نامعلوم سد معشوره پس از ۱۳ سال؛ مسئولان به رئیس جمهور نامه نوشتند

سد و نیروگاه معشوره شهرستان کوهدشت بر روی رودخانه کشکان و ساختگاه آن در حدود یک کیلومتر پایین‌تر از محل تلاقی دو شاخه تشکیل‌دهنده کشکان است؛ موقعیت توپوگرافی این سد برابر ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی، ۳۳ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی و در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم‌آباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت است.

هرچند سد بتنی دو قوسی معشوره مصوبه دولت در سال ۱۳۸۴ است اما اعتبار برای این پروژه در بودجه سال ۹۰ و در زمان «حبیب‌الله دهمرده» استاندار وقت لرستان آغاز شد و بنا به گفته وی قرار بود با بهره‌برداری از پروژه سد معشوره علاوه بر آبی‌شدن ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای ۱۲ هزار نفر نیز شغل ایجاد شود!

عملیات اجرایی سد معشوره در دور سوم سفر هیئت دولت دهم به لرستان بازهم مصوب شد و در آخرین روزهای دولت دهم، در ۴ خرداد ۹۲ با سفر محمود احمدی‌نژاد به لرستان کلنگ‌زنی شد  و قرار بر این بود که در دوران اوج کاری بیش از ۵۰۰ نفر در سایت سد و بیش از ۸۰۰ نفر در نیروگاه مشغول شوند و نیز ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب تخصیص داده‌شده این سد برای مصارف کشاورزی و با هدف تبدیل حدود ۳۶ هزار هکتار اراضی دیم به آبی و به روش آبیاری تحت فشار و کشت گلخانه‌ای استفاده شود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.