• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

از کشف خمره تاریخی در ارومیه تا دستگیری حفاران غیرمجاز کامیاران

  • کد خبر : 17094
  • 31 دسامبر 2022 - 12:16
از کشف خمره تاریخی در ارومیه تا دستگیری حفاران غیرمجاز کامیاران
گردشگرآنلاین - دو خمره تاریخی در روستای کهریز ارومیه در استان آذربایجان غربی درحالی کشف شد، که هفت حفار غیرمجاز در کامیاران کردستان دستگیر شدند.

به‌گزارش گردشگرآنلاین از ارومیه، بهزاد حجابی ـ فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ـ از کشف دو خمره مربوط به دوره ساسانی در روستای کهریز ارومیه خبر داد و گفت: در حین اجرای عملیات راه‌سازی در روستای کهریز ارومیه، اهالی متوجه وجود دو خمره تاریخی در محل شدند و بلافاصله با نیروهای یگان حفاظت استان تماس گرفتند. پس از این تماس، نیروهای یگان حفاظت به همراه عوامل انتظامی پاسگاه امام‌کندی و کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل در محل مورد نظر حاضر شدند.

حجابی اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده، دو خمره کشف شد که متاسفانه یکی از خمره‌ها شکسته بود و تنها یک خمره به‌صورت سالم از داخل خاک خارج و به موزه باستان‌شناسی ارومیه منتقل شد.

حفاری غیرمجاز در کامیارانِ کردستان

همچنین، رسول مرادی ـ فرمانده یگان‌ حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان ـ از شناسایی و دستگیری باند حفاران غیرمجاز آثار تاریخی و باستانی در بخش موچش شهرستان کامیاران خبر داد و گفت: برابر گزارش واصله بخشداری بخش موچش به اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کامیاران مبنی بر حفاری غیرمجاز در محدوده روستای سرچی، بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.  بر این اساس، رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهر موچش، نیروهای پاسگاه انتظامی کوله‌ساره و مسؤول میراث‌فرهنگی شهرستان، در محل جرم حضور یافته و از نزدیک در جریان حفاری چند نقطه از محل قرار گرفتند.

او با بیان این‌که در این ماجرا هفت نفر حفار غیرمجاز با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند، افزود: پرونده قضایی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان همچنین گفت: شهروندان و هم‌استانی‌ها می‌توانند در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران میراث‌فرهنگی، با شماره تماس ۰۸۷۳۳۱۷۸۸۵۵ به‌صورت شبانه‌روزی، با فرماندهی یگان‌ حفاظت میراث‌فرهنگی کردستان تماس بگیرند تا با اقدام به‌موقع، از وقوع جرم در این حوزه و تعرض به آثار ارزشمند تاریخی استان جلوگیری شود.

از کشف خمره تاریخی در ارومیه تا دستگیری حفاران غیرمجاز کامیاران

از کشف خمره تاریخی در ارومیه تا دستگیری حفاران غیرمجاز کامیاران

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.