• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
سرپرست اسکان حج و عمره تشریح کرد

اطلاعاتی درباره هتل‌های حجاج ایرانی در عربستان

  • کد خبر : 16497
  • 18 دسامبر 2022 - 9:14
اطلاعاتی درباره هتل‌های حجاج ایرانی در عربستان
گردشگرآنلاین - سرپرست اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره چگونگی انتخاب و اجاره هتل‌های زائران در حج ۱۴۰۲ و همچنین سهمیه اسکان هر زائر در عربستان، توضیحاتی داد و گفت: درصد زیادی از هزینه حج به اسکان مربوط می‌شود که هنوز قیمت‌ آن تعیین نشده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، مرتضی اسدزاده درباره اقدامات انجام شده در حوزه مسکن حج ۱۴۰۲ گفت: سامانه جامع اسکان از امسال (حج ۱۴۰۲) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در حال حاضر فعالیت این سامانه آغاز شده است. ابتدا با بهره‌گیری از این بستر فراهم شده موضوع فراخوان هتل‌های مکه و مدینه برای حج سال آینده انجام می‌گیرد که تاکنون حدود ۱۰۰ هتل در این زمینه مشارکت کرده و در فراخوان حضور یافته‌اند.

او درباره روند انتخاب و اجاره هتل‌های حج، توضیح داد: در سال‌های گذشته تیم اجرایی مسکن با تکیه بر اطلاعات قبلی به اجاره هتل اقدام می‌کرد و شرایط سختی را به لحاظ انتخاب براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود داشتیم، اما امسال با توجه به آغاز فعالیت سامانه جامع اسکان، وضعیت انتخاب هتل‌ها متفاوت شده است و در ابتدا مالکان هتل‌ها با شرکت در فراخوان از وضعیت خدمات‌رسانی خود اطلاع‌رسانی می‌کنند.

اسدزاده افزود: در حال حاضرفقط مرحله بررسی شرایط اسکان در هتل‌ها صورت می‌گیرد و فعلا قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود. قیمت‌گذاری هتل‌ها پس از بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان و درزمان مشخص شدن شرایط اعزام کشورها انجام می‌شود.

سرپرست اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره نوع هتل‌هایی که برای زائران در حج سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: شاخص‌هایی را در این زمینه مورد توجه قرار می‌دهیم که هم در شأن زائر و هم به صرفه و صلاح ایشان باشد، یعنی ملاک ما صرفا ارزانی یا گرانی نیست و قطعا تنوع در سلایق و درجه‌بندی‌های مختلف را در نظر می‌گیریم.

او افزود: فرایند اجاره مسکن و استقرار زائران در هتل‌ها بسیار حایز اهمیت است؛ زیرا باید هتل‌هایی در نظر گرفته شود که قابلیت‌های تعریف شده سازمان حج و زیارت را به لحاظ خدمات‌رسانی داشته باشد. برای مثال برخی هتل‌های نزدیک حرم، اجازه طبخ یا توزیع غذای ایرانی را نمی‌دهند و خودشان غذا را سرو می‌کنند که هزینه‌های بسیار بالایی دارند و غذای آن‌ها نیز با ذائقه مردم ما سازگاری ندارد. هتل‌هایی که نزدیک حرم هستند همچنین برخی قوانین از جمله عدم امکان حضور زائران به صورت کاروانی و تاکید بر پذیرش انفرادی و همچنین عدم امکان حضور به صورت موسمی و جابجایی هر چند روز یکبار را دارند که برای زائران ایرانی نه تنها شایسته نیست، بلکه هزینه‌های بسیار زیادی را در بردارد. هتل‌های شمال حرم در مدینه و هتل‌های اطراف حرم در مکه نیز مشمول چنین شرایطی هستند.

سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت ادامه داد: ما برای خدمات هر چه بهتر به زائران و خدمات‌رسانی مناسب به لحاظ صرفه و صلاح، در مدینه از هتل‌های موجود در منطقه مرکزی و در مکه از هتل‌هایی که در حلقه دوم منطقه و در اطراف حرم هستند، استفاده می‌کنیم، بر همین اساس در مکه نزدیکترین هتل به حرم حدود دو کیلومتر فاصله دارد که البته سرویس‌های مجانی ایاب و ذهاب، همانند سنوات قبل به صورت شبانه‌روزی پیش‌بینی می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که خدمات اسکان از چه زمانی به سمت اجاره هتل‌ها سوق تغییر کرد و آیا در دهه‌های گذشته نیز خدمات به صورت هتلی بوده است؟ گفت: در دهه‌های گذشته اسکان زائران به صورت ساختمانی و غیرهتلی بود که در حقیقت از هزینه‌های مربوط به این بخش نیز می‌کاست، اما اسکان حجاج در عربستان از اواخر دهه ۸۰ به صورت هتلی انجام گرفته است که علت آن نیز به دلیل وضع قوانین کشور میزبان درباره مسکن حجاج و لزوم اجاره هتل‌هایی است که دارای مجوز اسکان هستند و همچنین خدمت‌رسانی مطلوب با رعایت شأن و لحاظ سلیقه حجاج کشورمان دارند.

اسدزاده اظهار کرد: قوانین وضع شده در کشور میزبان (عربستان) اجازه اسکان کاروان‌های حجاج در ساختمان‌های غیراستاندارد را نمی‌دهد و تاکید دارد که باید حجاج در هتل‌ها یا ساختمان‌های دارای مجوزاسکان داشته باشند. بنابراین ساختمان‌های قدیمی که سابقاً به عنوان محل اقامت حجاج مورد استفاده قرار می‌گرفت در حال حاضر مجوز و استاندارد لازم را ندارند.

سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان این‌که تمام اطلاعات خدمات اجرایی زائران پیش از صدور ویزا باید درسامانه ثبت اطلاعات حجاج (مسار الکترونیکی) در عربستان ثبت شود، گفت: اسکان مطابق استاندارد و سایر خدمات اجرایی برای هر حاجی باید در این سامانه ثبت شود تا ویزا و دیگر خدمات مربوطه ارایه شود.

او افزود: باوجود این‌که چند ماه تا حج تمتع باقیمانده است، اما درحال حاضراقدامات مربوط برای اجاره هتل‌ها آغاز شده است که درآینده‌ای نزدیک مذاکرات را آغاز خواهیم کرد تا خدمات مناسب در حوزه اسکان ارایه شود.

به گفته اسدزاده، در حج ۱۴۰۲ برای نخستین باراطلاعات و مشخصات هتل‌های حجاج ایرانی در پیش ازنام‌نویسی نهایی در اختیار زائران قرار می‌گیرد و این یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه جامع اسکان است.

او درباره خدمات هتل‌های حجاج ایرانی در مکه توضیح داد: در اسکان شهر مکه باید دقت عمل صورت گیرد؛ چراکه در هرنقطه از این شهر نمی‌توان هتل اجاره کرد، بلکه باید هتل‌هایی مطابق شرایط خود را داشته باشیم، یعنی هتل‌هایی که به پارکینگ‌های حمل و نقل درون‌شهری برای رفت‌وبرگشت حرم نزدیک باشد و رفت‌وآمد زائران سخت نشود.

اسدزاده یادآور شد: درصد بالایی از هزینه‌های حج تمتع به اسکان مربوط است که سعی می‌کنیم با بهترین برنامه‌ریزی خدمات مطلوب و در خور شأن زائران را با هزینه مناسب دریافت کنیم.

سرپرست اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره محل اسکان عوامل ستادی و بعثه مقام معظم رهبری درمکه و مدینه نیز گفت: محل اسکان نیروهای ستادی با زائران در مکه در یک سطح و حتی پایین‌تر است و در کنار زائران در یک هتل استقرار دارند و هیچ تفاوتی وجود ندارد و حتی مقر ستادی‌ها در طبقات پایین‌تر هتل نسبت به زائران قرار دارد. در سال‌های گذشته از هتل‌های با درجه متوسط و پایین‌تر برای نیروهای ستادی استفاه کرده‌ایم.

او افزود: محل اسکان در مدینه هم طبق شاخص‌های کشور میزبان و قوانین در نظر گرفته شده در خارج از محدوده مرکزی قرار دارد و ما نیز در سنوات گذشته برای محل استقرار اعضای ستاد و بعثه از ساختمان های غیرهتلی با کیفیت متوسط در این شهر استفاده کرده‌ایم.

اسدزاده درباره مدت اقامت زائران در مدینه و مکه اظهار کرد: مدت اقامت در مدینه درحج آینده حدود شش روز خواهد بود و در مکه نیز به صورت موسمی حضور می‌یابند و مدت اقامت بعد ازمشخص شدن شرایط و همچنین تاریخ پروازها اعلام می‌شود.

سرپرست اداره کل اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره نحوه اسکان در هتل‌های حجاج ایرانی، گفت: بر اساس دستورالعمل‌های صادر شده از سوی کشور میزبان در زمان حج تمتع اتاق هتل‌ها براساس تخت اجاره داده می‌شود و به هر زائر حدود چهار متر مربع تعلق می‌گیرد که حدود یک تخت می‌شود و کیفیت هتل‌ها نیز براساس قرار گرفتن هر کدام در گروه قیمتی خود با یکدیگر متفاوت است.

او اضافه کرد: سقف ظرفیت اتاق‌ها نیز براساس برنامه‌ریزی‌ها اکثرا ۳ و ۴ تخته است و متراژ تعیین‌شده هم براساس برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره اسکان حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره اسکان مدیر و عوامل و روحانی کاروان‌ها نیز گفت: برای هر کاروان مدیر و عوامل کاروان در یک اتاق اسکان دارند و هر دو روحانی نیز در یک اتاق مستقر خواهند شد و هر سه پزشک نیز در یک اتاق مستقر می‌شوند.

اسدزاده درباره اسکان زائران در عرفات و منا توضیح داد: از سوی کشور میزبان در عرفات حدود یک متر و ۴۰ سانتی‌متر جای اسکان تعلق گرفته و در منا نیز کمتر از یک متر به هر زائر تعلق گرفته است که این محدودیت فضای اسکان برای همه زائران کشورهای اسلامی وجود دارد، اما در هر صورت تلاش خود را برای خدمات مناسب با همکاری شرکت مطوفین در این ایام انجام می‌دهیم.

اطلاعاتی درباره هتل‌های حجاج ایرانی در عربستان

اطلاعاتی درباره هتل‌های حجاج ایرانی در عربستان

منبع: سازمان حج و زیارت

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.