• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

اعطای تسهیلات ۶ درصد برای مرمت بناهای ثبتی تاریخی اردستان

  • کد خبر : 2024
  • 20 نوامبر 2021 - 17:26
اعطای تسهیلات ۶ درصد برای مرمت بناهای ثبتی تاریخی اردستان

گردشگرآنلاین – رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان گفت: ۶ درصد تسهیلات تا سقف ۵۰۰۰ میلیون ریال برای مرمت بناهای ثبتی اردستان در نظر گرفته شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، هادی میرزایی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و هیئت همراه از آثار تاریخی شهرستان اردستان بازدید کرد.

مهدی مشهدی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: دو کاروانسرای شاه عباسی «ظفرقند» و «بقم»، کاخ امیر آباد و قلعه روستای مزدآباد از بناهای دارای اولویت میراث فرهنگی اردستان برای واگذاری است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و معماری بسیار زیبا دارای ویژگی‌های منحصر به فرد برای سرمایه گذاری نیز هست.

مرمت آثار تاریخی اردستان

مرمت آثار تاریخی اردستان

وی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته ۱۰ اثر تاریخی شهرستان از طریق مزایده صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان خاطرنشان کرد: طی این سفر مهندس میرزایی وعده اعطای تسهیلات ۶ درصد تا سقف پنج هزار میلیون ریال برای بناهای ثبتی را دادند.

مشهدی یادآور شد: برای بناهای تاریخی ۱۳۹ کاربری تعیین شده است و با برگزاری جلسات متعدد و انعقاد تفاهمنامه با معاونت روستای وزارت کشور، بنیاد و مسکن انقلاب اسلامی، سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور و غیره مقرر شد از ظرفیت همه این دستگاه‌ها در احیا و مرمت بناهای تاریخی استفاده شود.

ثبت تاریخی اردستان

ثبت تاریخی اردستان

از جمله این مکان های دیدنی میتوان بهقنات مون  اشاره کرد یک قنات دوطبقه ۸۰۰ ساله است. این قنات در یکی از قدیمی‌ترین محلات اردستان قرار دارد. قنات‌های بسیاری در مناطق کویری حضور داشتند که امروز خشک شده‌اند. قنات‌ها از چشمه‌ها تأمین می‌شود. قنات یکی از ابداع‌های مهم ایرانیان است. برای انتقال آب از سرچشمه تا مناطق مختلف، از قنات استفاده می‌شود. اگر از یک جوی آب بر روی سطح زمین به جای قنات استفاده می‌شد، آب در اثر تبخیر و گرمای آفتاب، از بین می‌رفت. به همین خاطر قنات‌ها زیر سطح خاک قرار دارند. این قنات ۳٫۵ الی ۴ کیلومتر طول دارد. بد نیست بدانید عمق چاه مادر این قنات به ۳۰ متر می‌رسد. در این قنات ۳۰ میله تعبیه شده است و امکان آبدهی ۶۰ لیتر در ثانیه را دارد. ساخت چنین قناتی در گذشته با امکانات بسیار محدود واقعاً ستودنی است.

قنات مون

قنات مون

یکی از نکات جالب که درباره قنات مون باید به آن اشاره شود، قدمت آن است. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این قنات به دوران کیانیان، اشکانیان و ساسانیان باز می‌گردد. برخی چنین روایت می‌کنند که مقنی یزدی بانی ساخت این قنات است و برخی دیگر ساخت آن را به ارکان حکومتی نسبت می‌دهند. جالب است بدانید هنوز هم آب در این قنات جریان دارد و همانند روز اول دارای عملکردی مطلوب است.

در این قنات دو کانال مختلف به چشم می‌خورد. کانال بالایی حدود ۲۰۰ متر از کانال پایینی دورتر است. آب این قنات قابل شرب، شیرین و بسیار خوش‌طعم است. زمانی که در گرمای تابستان از آب این قنات بنوشید، از خنکای آن قطعاً شگفت‌زده خواهید شد. لازم به ذکر است قنات مون یکی از آثار ملی ایران و آثار جهانی یونسکو به حساب می‌آید.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.