• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

اعطای عالی‌ترین نشان آکادمیک فرانسه به احمد سمیعی

  • کد خبر : 19185
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
اعطای عالی‌ترین نشان آکادمیک فرانسه به احمد سمیعی
گردشگرآنلاین - عالی‌ترین نشان آکادمیک فرانسه، نشان کوماندور به احمد سمیعی (گیلانی) عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اهدا شد.

به گزارش گردشگرانلاین، در گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این‌باره آمده است: «»سه‌شنبه، بیست‌وسوّم اسفندماه ۱۴۰۱، در منزل احمد سمیعی، با حضور نیکولا رُش (Nicols Roche)، سفیر فرانسه در ایران، و تنی چند از همراهان ایشان و نیز همراهی افرادی از خانواده استاد، بالاترین نشان نخل آکادمیک، کوماندور، به احمد سمیعی تقدیم شد.

نخل آکادمیک نشان افتخار ملّی وزارت آموزش عالی فرانسه است که به بزرگان اندیشه، به‌سبب خدماتی که به‌همّت آنان انجام پذیرفته، اعطا می‌شود. سابقه اعطای این نشان افتخار، که از قدیمی‌ترین افتخارات مدنی است، به زمان ناپلئون و به سال ۱۸۰۸ در تجلیل از اعضای برجستۀ دانشگاه پاریس، به‌سبب مشارکت برجسته در فرهنگ و آموزش، برمی‌گردد.

اعطای این نشانِ افتخار به سایر بزرگان فرهنگ و آموزش در ممالک دیگر تسرّی یافت. ازجمله کسانی که در ایران موفّق به کسب این نشان شده‌اند می‌توان به علی‌اکبر سیاسی (روانشناس، نویسنده و رئیس دانشگاه تهران)، احمد کامیابی مسک (مترجم و استاد درام و تئاتر مدرن دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، سیّدجواد طباطبایی (مولّف، مترجم و استاد علوم سیاسی)، محمّدعلی سپانلو (شاعر، مترجم و منتقد ادبی)، رضا سیّدحسینی (نویسنده و مترجم)، جواد حدیدی (نویسنده و مترجم) و ابوالحسن نجفی (نویسنده، محقّق و مترجم) اشاره کرد.

نخل آکادمیک شامل سه درجه و عالی‌ترین آن نشان کوماندور است (دو درجۀ دیگر: Class Officer, 2nd ؛Member/Knight, class 3rd )، نشان کوماندور نخستین‌بار است که در میانِ متفکّرانِ کنشگرِ ایرانی، به استاد احمد سمیعی تعلّق گرفته است.

در ابتدای این بزرگداشت، استاد سمیعی به زبان فرانسه، از پَپ ان‌دیای (Pa NDIAYE) وزیر آموزش عالی فرانسه به‌سبب اعطای نشان تشکّر و از حضور سفیر و همراهان ایشان قدردانی کردند.

سپس نیکولا رُش به ایراد سخن پرداخت و نطق استاد را، که با فصاحت و درستی همراه بود، ستود و آرزو کرد که خود نیز بتواند روزی زبان فارسی را آنچنان بیاموزد و تکلّم کند که استاد زبان فرانسه را سخن گفته‌اند.

سفیر، اعطای نشان کوماندور را بسیار نادر دانست که افراد معدودی موفّق به دریافت آن می‌شوند. نیکولا رُش ضمن قدردانی از سمیعی گیلانی بر نقش اثرآفرین ایشان در معرّفی آثار ارزشمند فرانسه به زبان فارسی و نیز سهم بسزای استاد در فرهنگ و هنر جهان تأکید و گزارشی مجمل امّا دقیق از زندگی و آثار استاد بیان کرد که نشان‌دهندۀ آگاهی عمیق سفیر فرانسه از احوال سمیعی گیلانی بود.

در پایان سخن، سفیرِ فرانسه با احترام، نشان «فرمانده نخل آکادمیک» را به گردن استاد سمیعی آویخت و گفت: «مراسم اعطای نشان عالی کوماندور به استاد سمیعی قرار بود طیّ مراسم ویژه‌ای در مرکز فرهنگی سفارت فرانسه برگزار شود که به‌سبب کسالت استاد، تصمیم برآن شد که این نشان فعلاً در منزل استاد به ایشان تقدیم شود. امید است، به زودی، پس از بهبودی کامل استاد، در مراسمی دیگر به نحو شایسته‌تری با حضور استادان و فرهیختگان از استاد تجلیل شود.

استاد احمد سمیعی چهره آشنای فرهنگ ایران است. او را به حق باید قهرمان فرهنگ ایران شمرد. ذهن روشمند، خلّاق، نواندیش و بالاخص انسانی ویژگی بارز استاد سمیعی است که همچنان در عمر پربار خود زنده و تروتازه نگاه داشته است و این تازگی و حلاوت محصول مداومت او در خواندن، تحقیق و «به روز بودن» است به‌ویژه، اُنس به خواندن رمان او را «فارغ از دنائت‌ها و دل‌مشغولی‌های بی‌قدر، به جهانی آرمانی و اثیری» برده و با «زندگی دیگران و به زندگی‌هایی دیگر» دمخور و آشنا کرده و با همنوعان خود همحسّی یافته است. دوام عمر با عزّت استاد احمد سمیعی (گیلانی) را از خداوند خواستارم.»

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19185

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.