• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

اعطای گواهینامه استاندارد نوآوری به اختراع موزه‌ای ایرانی ها

  • کد خبر : 8405
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
اعطای گواهینامه استاندارد نوآوری به اختراع موزه‌ای ایرانی ها
گردشگرآنلاین - برای نخستین بار در جهان، اختراع موزه‌ای گروه ایرانی توانست از سوی فدراسیون مخترعان جهان، گواهینامه IIS نوع B دریافت کند.

به گزارش گردشگرآنلاین، گواهینامه IIS که مخفف IFIA Innovation Standard است به نوآوری‌ها و اختراعاتی مثل اختراع موزه‌ای تعلق می‌گیرد که شرایط لازم را برای دریافت استاندارد از سوی هیأت ۱۱ نفره ژوری منتخب فدراسیون جهانی مخترعان داشته باشد. این گواهینامه از خدمات جدیدی است که این فدراسیون که مقر آن در ژنو سوئیس است، از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی ارائه آن را آغاز کرده است و در سه درجه A,B و C اعطا می‌شود.

اختراع موزه‌ای ایران که حاصل تلاش محمودرضا گرجی، مرجان حاجی رحیمی و سالار بصیری است توانست با کسب حداکثر امتیاز، گواهینامه نوع B استاندارد نوآوری را به دست آورد. این نخستین بار در ایران و جهان است که اختراعی مربوط به فناوری موزه‌ها موفق به کسب استاندارد از فدراسیون جهانی مخترعان شده است.

اختراع موزه‌ای گروه ایرانی که شامل پایش و هوشمندسازی موزه‌ها می‌شود، تیرماه سال گذشته در نخستین دوره مسابقات اختراعات ویژه اعضای فدراسیون جهانی مخترعان که در ژنو سوئیس و در ششمین دوره نمایشگاه اختراعات ترکیه که شهریور ماه در استانبول ترکیه برگزار شد، توانست مدال طلا کسب کند.

پس از این موفقیت، موزه «آرداک مانوکیان» که موزه ارامنه تهران به شمار می‌رود، قبول کرد تا این اختراع به صورت آزمایشی در آن اجرا شود و آذرماه سال گذشته مراسم رونمایی آن با حضور کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی و موزه داران برگزار شد.

این گروه به خاطر این اختراع و اجرای آزمایشی آن در موزه آرداک مانوکیان از سوی سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنه تهران و ایکوم ایران (شورای بین المللی موزه‌ها) مورد تقدیر قرار گرفتند.

به تازگی در حین نمایشگاه پوشاک ارامنه که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در موزه پوشاک سلطنتی کاخ سعدآباد برگزار شد نیز این دستگاه برای سنجش شرایط موزه‌ای به صورت موقت به آنجا انتقال یافت تا شرایط این ساختمان تاریخی موزه پوشاک سلطنتی (کاخ شمس) و اشیای آن را که شامل لباس‌های گرانقیمت می‌شود، بسنجد. این اطلاعات به دست آمده برای آگاهی در اختیار مدیر کاخ موزه سعدآباد قرار گرفت.

منبع: فدراسیون مخترعان جهان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.