• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی در مانه و سملقان

  • کد خبر : 9031
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی در مانه و سملقان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی در شهر آشخانه شهرستان مانه و سملقان خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، علی مستوفیان با اعلام این خبر تصریح کرد: «عصر روز گذشته با حضور جمعی از مسئولین شهرستان روستای اقامتگاه بوم‌گردی دومانو در زمان صوفی شهرستان مانه و سملقان افتتاح شد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: «این اقامتگاه بوم‌گردی در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع با ۵۲۰ مترمربع احداث شده است.»

مستوفیان حجم سرمایه‌گذاری این پروژه را ۲۲ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: «با افتتاح این واحد زمینه اشتغال برای پنج نفر به‌صورت مستقیم در این روستا مهیا شد.»

او ظرفیت اقامت در این واحد بوم‌گردی را ۳۶ نفر عنوان کرد و افزود: «با افتتاح این اقامتگاه بوم‌گردی، تعداد بوم‌گردی‌های فعال در شهرستان مانه و سملقان به پنج عدد می‌رسد.»

شهرستان مانه‌وسِمِلقان، از شهرستان‌های استان خراسان شمالی به مرکزیت شهر آشخانه است. این شهرستان در سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۰۱٬۷۲۷ نفر جمعیت داشته‌است.

به گزارش گردشگر آنلاین، وجود منابع سرشار طبیعی در شهرستان مانه و سملقان از دیرباز جمعیتهای انسانی را به خود جذب نموده و باعث پرورش فرهنگ‌های درخشان در منطقه شده‌است. وجود آثار تاریخی از دوره‌های پیش از تاریخ تا دوره معاصر در بخش‌های مختلف این شهرستان گویای استقرار مداوم بشر در این خطه است. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی بخش‌هایی از شهرستان مانه و سملقان برای نخستین بار در حدود هشت هزار سال پیش مسکونی شده که آثار آن را می‌توان در تپه قلعه خان در دشت سملقان مشاهده کرد. این شهرستان طی دوره هخامنشی به عنوان بخشی از شهربانی پارت مطرح بوده و طی دوره‌های اشکانی و ساسانی نیز بسیار مورد توجه بوده‌است. پراکندگی محوطه‌های استقراری، قلعه‌های تدافعی، مراکز مذهبی و نیز کشف سکه‌های دورهٔ ساسانی در بخش‌های مختلف شهرستان گواه این مدعی است.

بیشتر ساکنین این شهرستان را کردها تشکیل می‌دهند که با زبان کردی کرمانجی (بادینانی) تکلم می‌نمایند. به احتمال قریب به یقین ساکنان بومی بعد از مهاجرت کردها و ترک‌ها به این منطقه فرهنگ و زبان این اقوام را فرا گرفته‌اند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9031

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.