• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

افتتاح شهر زیرزمینی “سامن” پس از ۱۷ سال انتظار

  • کد خبر : 17114
  • 31 دسامبر 2022 - 12:54
افتتاح شهر زیرزمینی “سامن” پس از ۱۷ سال انتظار
گردشگرآنلاین - دستکند تاریخی سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از گذشت ۱۷ سال از کشف، افتتاح شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، مجموعه دستکند سامن در سال ۸۴  کشف و مطالعات باستان‌شناسی و کاوش های این مجموعه از سال ۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۴ شش فصل از این دستکند کاوش شده است.

اشیاء و اسکلت های انسانی کشف شده از این مجموعه نیز به اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ملایر منتقل شده است تا پس از تکمیل و افتتاح مجموعه در سایت موزه دستکند سامن در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

تکمیل نورپردازی فاز نخست مجموعه انجام شده و ورودی مجموعه دستکند سامن یک ساختمان ۱۷۰ متری است که سه سال پیش از شرکت مخابرات خریداری و به عنوان محل استقرار کارکنان و نگهبانان مجموعه، مرمت و بازسازی شد.

خروجی مجموعه نیز که به مِلک یکی از شهروندان شهر سامن ختم می شد، در اختیار  میراث فرهنگی قرار گرفت، نصب دوربین‌های مدار بسته، مرمت، مطالعات باستان شناسی و خریداری و آزادسازی املاک بخش‌های دیگر که دستکند در زیر آنها واقع شده، در حال انجام است و طی سال‌های آینده به صورت مستمر انجام می شود.

اشیای کشف شده از این مجموعه نشان می‌دهد هسته اولیه سکونتگاه، متعلق به دوره اشکانیان است اما در دوره ساسانی نیز از این مجموعه استفاده شده است.

شهر زیرزمینی سامن جنوب غربی شهرستان ملایر و در شهر سامن واقع شده‌است. این شهر در سال ۱۳۸۴ به‌طور اتفاقی کشف شد. باستان شناسان هسته اولیه شهر را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌است. آثار تاریخی سامن نشان از قدمت این شهر دارند، علاوه بر شهر زیرزمینی سامن یک برج قدیمی به نام «خانقلی» در مرکز شهر و یک امامزاده که ساختار بنای آن به دوره ایلخانی می‌رسد و به نظر می‌رسد سردابه‌ای تاریخی را نیز در خود جای داده، در این شهر هستند. موقعیت کنونی شهر این احتمال را می‌دهد که خرابه‌های شهری باشد که از آن به عنوان رامن در کتاب‌های المسالک و الممالک یاد شده‌است.

افتتاح شهر زیرزمینی "سامن" پس از ۱۷ سال انتظار

افتتاح شهر زیرزمینی “سامن” پس از ۱۷ سال انتظار

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.