• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان دره‌شهر

  • کد خبر : 7249
  • 27 مارس 2022 - 12:07
افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان دره‌شهر

گردشگرآنلاین – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دره‌شهر گفت: نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی در محل شهر تاریخی سیمره این شهرستان افتتاح شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، فرهادی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دره‌شهر  در ایلام گفت: نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی در محل شهر تاریخی سیمره این شهرستان افتتاح شد.

وی افزود: در این نمایشگاه محصولاتی شامل صنایع دستی، افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهر تاریخی سیمره زیورآلات دست ساز، گلیم نقش برجسته، سفال، چرم دوزی و دیگر صنایع دستی در ۱۰ غرفه در معرض دید بازدید کنندگان قرار گفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دره‌شهر گفت: در کنار این نمایشگاه با برپایی سیاه چادر محلی پخت غذا‌های محلی انجام و به گردشگران نوروزی و بازدید کنندگان ارایه می‌شود.

فرهادی افزود: هدف از برپایی این نمایشگاه را آشنایی گردشگران با هنر هنرمندان این شهرستان و سوغات و محصولات صنایع دستی عنوان کرد.

وی ادامه داد: جشن نوروزگاه به همراه اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری نیز در این مکان تاریخی اجرا خواهد شد.

 گلیم نقش برجسته از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع دستی ایلام به شمار می‌آید و از تلفیق گلیم ساده و گره قالی به وجود آمده. این گلیم احیا کننده ی گلیم ۸۰۰۰ ساله کشف شده در ترکیه و قالی ۲۵۰۰ ساله پازریک است که امروزه با نوآوری حفظ شده. زمینه گلیم نقش برجسته از بافتی ساده شکل گرفته و نقوش آن گره کامل قالی است و بعد از بافت نقشه های آن از زمینه برجسته تر می‌شوند.

برای بافت گلیم نقش برجسته وسایلی از جمله قلاب، دفتین و دار لازم است که معمولاً از دارهای فلزی که به صورت عمودی نصب می شود استفاده میکنند.

طرح های پرطرفدار گلیم نقش برجسته شامل گل فرنگ، هندسی، تصویری و . . .  میشود که به صورت برجسته بر سطح گلیم کار می‌شوند.

بافت گلیم در این منطقه موجب اشتغال بسیاری از زنان شده و بانوان این منطقه با دریافت دستمزد حاصل از بافت گلیم موفق به گذراندن زندگی روزمره‌ی خود می شوند. اصالت گلیم نقش برجسته مربوط به ایلام می باشد و نخستین بار بافت آن در این شهر شروع شده، اما بافت آن در سایر نقاط ایران نیز همچون اراک صورت می پذیرد.

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.