• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

افزایش منابع آب پارک ملی تندوره خراسان رضوی در حال پیگیری است

  • کد خبر : 6332
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
افزایش منابع آب پارک ملی تندوره خراسان رضوی در حال پیگیری است

گردشگرآنلاین – سرپرست اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: افزایش منابع آب پارک ملی تندوره در شهرستان درگز این استان در دست پیگیری قرار دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مهدی اله پور  افزود: تندوره بهترین زیستگاه‌ جانوران وحشی به ویژه پلنگ است و تراکم جمعیتی این گونه جانوری در این پارک علاوه بر ثبت رکورد جدید، باعث شده است تندوره به بهشت پلنگ های ایرانی معروف شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن گربه سانان ارزشمند از قبیل گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی نیز در کنار گونه های شاخص دیگری مانند قوچ و میش اوریال، کل و بز وحشی، گراز، قرقاول سرخسی، هما، کرکس مصری، دال، عقاب طلایی، سمور سنگی، تشی و انواع گنجشک سانان در این پارک ملی مشاهده شده است.

سرپرست اداره‌ کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: شرایط متنوع زیستی در پارک ملی تندوره یکی از جذابیت های گردشگری و محلی برای تحقیقات و امور پژوهشی دانشجویان و جامعه علمی کشور است.

وی افزود: بیش از ۴۰ منبع آب در پارک ملی تندوره وجود دارد که به رغم خشکسالی های اخیر و کاهش دبی آب، با مدیریت منابع، کار جهادی محیط بانان و همراهی همیاران محیط زیست در سال جاری از تشنگی حیات وحش در این پارک ملی پیشگیری شده و تا پیش از رسیدن به فصل گرما، افزایش منابع آب، ایجاد آبشخورهای جدید، تعویض لوله های فرسوده هدایت آب، لایروبی چشمه ها، ساخت آب انبار و انتقال آبهای سطحی برای تأمین آب مورد نیاز حیات وحش این پارک در اولویت و دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

اله پور ادامه داد: در این مسیر از تمامی ظرفیت ها و امکانات ملی و استانی، نذر طبیعت و کمک های سازمان های مردم نهاد استفاده خواهد شد تا بحران خشکسالی تأثیری بر زیست گونه های جانوری در پارک ملی تندوره نداشته باشد.

وی گفت: با توجه به سفر معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به این استان در بهمن ماه امسال که اساسی ترین مشکل پارک ملی تندوره را کمبود منابع آب برای حیات وحش اعلام کرده بود، قول مساعدت و حمایت های لازم از سوی این سازمان در این زمینه اخذ شده و پیگیری های لازم در حال انجام است.

سرپرست اداره‌ کل محیط زیست خراسان رضوی افزود: تلاش و پایش مستمر محیط بانان در پارک ملی تندوره و تلاش برای تامین آب مورد نیاز حیات وحش و پیشگیری از تخلفات محیط زیستی باعث ایجاد امنیت زیستگاهی و پویایی جمعیت نسبی حیات وحش در این پارک شده و از اثرات سوء خشکسالی بر حیات وحش جلوگیری کرده است که افزایش ۳۰ درصدی جمعیت قوچ و میش و کل و بز وحشی در این پارک گواه این مدعاست.

به گزارش گردشگر آنلاین، پارک ملی تندوره درگز تنها پارک ملی استان خراسان رضوی و بهترین زیستگاه گربه سانان و دیگر جانوران وحشی از قبیل قوچ، میش، کل، بز و قرقاول است که در زمره بهترین پارک ملی کشور و یکی از شاخص ترین مناطق با ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار می باشد.

این منطقه با طبیعت بکر و زیبای خود زیستگاه گونه های مختلف جانوری و رویشگاه گیاهان متنوع مرتعی، زینتی و دارویی است و توپوگرافی خاص آن باعث ایجاد زیباترین و عمیق‌ترین دره‌های ژرف و پرشیب و تپه ماهورهای بسیار شده است.

براساس تحقیقات انجام شده تاکنون ۳۷۳ گونه گیاهی در این پارک شناسایی شده که می‌توان به اُرس، زالزالک، انجیر وحشی، گردو، آلبالوی وحشی، آویشن، شیرخشت، زیره کوهی، باریجه، درمنه، چای چوپان و زرشک اشاره نمود.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.