• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

افق روشن تاسیسات گردشگری مشهد با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی

  • کد خبر : 20142
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
افق روشن تاسیسات گردشگری مشهد با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی
گردشگرآنلاین - معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: توافق ایران و عربستان باعث می‌شود در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی از ظرفیت این کشورها برای ایجاد تاسیسات گردشگری در استان یا مشهد استفاده کنیم چراکه عربستان یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف مشهد بوده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، احمد دیناری در خصوص توافق ایران و عربستان و تاثیر آن بر اقتصاد زیارت گردشگری اظهار کرد: تا قبل از اینکه روابط بین این ۲ کشور با مشکل مواجه شود، عربستان و بحرین بازارهای هدف اصلی گردشگری مشهد بودند. تعداد زیادی زائر از عربستان و بحرین داشتیم که به مشهد می‌آمدند. ویژگی خاصی که این زائران نسبت به سایر کشورهای همسایه داشتند، این بود که میانگین مثبت اقامت آن‌ها در مشهد بسیار زیاد بود و گاهی اوقات تا ۲ ماه هم به همراه خانواده در این شهر اقامت داشتند.

وی افزود: این اقامت‌های طولانی‌مدت زائران عرب‌زبان در واحدهای اقامتی مشهد کمک کرده بود که میانگین مثبت اقامت گردشگران خارجی در مشهد افزایش پیدا کند و تاسیسات گردشگری، واحدهای اقامتی، کسب و کارهای وابسته در حوزه صنایع‌ دستی، سوغات و… درآمدهای خوبی را کسب کنند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی تصریح کرد: زائران کشور عربستان و بحرین معمولا از لحاظ مالی توانمند هستند و زمان سفر به مشهد نسبت به دیگر گردشگران بیشتر هزینه می‌کنند که همه این‌ مسائل برای مشهد یک مزیت محسوب می‌شود. بنابراین توافق ایران و عربستان هم باعث افزایش طول اقامت و هم باعث افزایش میزان درآمد کسب و کارها در مشهد می‌شود. همچنین نرخ اشتغال و سطح اشغال واحدهای اقامتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

توافق ایران و عربستان نقطه عطفی در اقتصاد زیارت و گردشگری مشهد

وی عنوان کرد: با توجه به توافقی که انجام شده ما شاهد ورود و حضور اعراب این ۲ کشور در مشهد هستیم و مطمئنا این موضوع نقطه عطفی در اقتصاد زیارت و گردشگری مشهد خواهد بود و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد. همچنین تاسیسات گردشگری، سایر کسب و کارها، صنایع‌ دستی و سوغات، گردشگری سلامت و… می‌توانند بهره‌برداری خوبی از این موقعیت داشته باشند.

دیناری اضافه کرد: این توافق باعث می‌شود در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی از ظرفیت این کشورها برای ایجاد تاسیسات گردشگری در استان یا مشهد استفاده کنیم چرا که عربستان یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف مشهد بوده و هست و این موضوع افق روشنی را برای گردشگری مشهد ترسیم خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه توافق ایران و عربستان شکل گرفته، یکی از آژانس‌های مسافرتی بازاریابی را از عربستان آغاز کرده است. مطمئن باشید که تعداد زائران ورودی به مشهد افزایش چشمگیری خواهد داشت و بازار ما از نظر اقتصادی که ثباتی ندارد، بهبود پیدا می‌کند.

لزوم تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عربستان کشوری نیست که به تازگی بازار هدف ما شده باشد بلکه تا چند سال گذشته علی‌رغم وجود همان زیرساخت‌ها بازار هدف اصلی ما بود و اکنون مجددا بازار هدف ما شده است. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل‌ هوایی تقویت شود.

وی بیان کرد: مشهد به واسطه زیرساخت‌های اقامتی که دارد، از تنوع واحدهای اقامتی خوبی برخوردار است که این موضوع منجر به ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه جذب زائران کشورهای عربی به ویژه عربستان برای مشهد شده است. ما باید در اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات به زبان‌های عربی بیشتر فعالیت کنیم که بخش خصوصی باید در این زمینه نقش پررنگی داشته باشد.

دوران طلایی گردشگری مشهد با توافق ایران و عربستان

به گزارش گردشگر آنلاین، دیناری تصریح کرد: اگر چنین اقداماتی صورت گیرد، قطعا کیفیت سفر زائران در مشهد ارتقا پیدا می‌کند و ما مشکل خاصی در این زمینه نداریم و این ظرفیت در مشهد آماده است. با این موارد که گفته می‌شود، تعداد هتل‌های پرستاره در مشهد محدود است، موافق نیستم. مشهد از معدود شهرهایی است که تعداد هتل‌های پرستاره زیادی دارد و قابل مقایسه با سایر شهرها نیست. اگر تنها هتل‌های چهار یا پنج ستاره را در نظر بگیریم، حدود ۴۰ تا ۵۰ هتل چهار یا پنج ستاره وجود دارد که اصلا در هیچ شهر زیارتی دیده نمی‌شود. زائران عرب زبان افراد خاصی هستند و به خوبی هزینه می‌کنند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی ادامه داد: سابقه حضور زائران عربستان و بحرین را در مشهد داشتیم و این تجربه‌ای مثبت بوده و بسیاری از واحدهای اقامتی و آژانس‌های مسافرتی به واسطه زائران عربستان بسیار فعال بوده‌اند و مطمئن هستیم به لحاظ مالی و اقتصادی دوران طلایی را برای مشهد شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: همچنین در اقتصاد بسیاری از کسب‌وکارهای اطراف حرم که در حوزه سوغات فعالیت می‌کنند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

افق روشن تاسیسات گردشگری مشهد با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی

افق روشن تاسیسات گردشگری مشهد با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20142

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.