• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7

اقامت دلنشین در سفر با خانه های دنج

  • کد خبر : 6680
  • 08 مارس 2022 - 12:31
اقامت دلنشین در سفر با خانه های دنج

گردشگرآنلاین – جوهره سفر، آشنایی با مناطق مختلف، آداب و رسوم، فرهنگ و هنر و غذاهای آن منطقه است و چه زیباست اگر این سفر با اقامتی در دل همان طبیعت و پذیرایی با غذاهای محلی منطقه توام باشد.

به گزارش گردشگرآنلاین، طبق تعریف، بوم گردی نوعی گردشگری مبتنی بر طبیعت است در واقع بوم گردی، سفر کردن به قصد دیدن و لذت بردن از زیست بوم مناطق دیگر با ماهیت آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ آن منطقه است و آذربایجان غربی به سبب موقعیت جغرافیایی و طبیعت بکر و زیبای آن برای ایجاد و رونق این نوع گردشگری فرصتی مغتنم است.

اقامت در محیطی خودمانی، بی تجملات و آرام و دور از شلوغی تجربه فوق العاده ای است

زهرا که به همراه همسر خود پیش از شیوع کرونا به تکاب سفر کرده بود و برای اقامت بجای هتل، واحدی بوم گردی را برای اقامت انتخاب کرده بودند،  گفت: بار اولی بود که می خواستیم در واحد بوم گردی اقامت کنیم اما از قبل مطالبی در مورد این واحد های اقامتی شنیده بودم و میخواستم اینبار بجای هتل این نوع اقامت را هم تجربه کنم.

وی در ادامه ضمن تعریف از واحد اقامتی بوم گردی شهرستان تکاب گفت: اقامت در محیطی خودمانی، بی تجملات و آرام و دور از شلوغی تجربه فوق العاده ای است که انسان ضمن استراحت، از محیط و غذاهای محلی و اداب و رسوم آن منطقه بیشتر آشنا می شود.

این بانوی جوان اظهار کرد:  استان ما طبیعت زیبا و مناطق روستایی فوق العاده ای دارد، مادامی که فرصتی برای مسافرت و دوری از دغدغه شهر فراهم می شود حیف است با اقامت در هتلهایی در مرکز شهرها و شلوغی محیط شهری، موقعیت و طبیعت روستایی را از دست داد.

 

اقامتگاههای بوم گردی حس دلنشینی را القا می کند

احمدی هم استانی دیگری که تجربه اقامت در واحدهای بوم گردی داشت،  نیز گفت: همسرم در مسافرت، نوع هتل برایش بسیار مهم است، اما چند سال پیش در یکی از سفرهایمان به مشهد مقدس، یکی از همسفرهایمان پیشنهاد اقامت در واحد بوم گردی را داد و بعد از تعریف از شرایط محیطی آن واحد اقامتی، با وجود مخالفت همسرم تصمیم به اقامت در واحدی بوم گردی شدیم.

وی ادامه داد:  برخلاف چیزی که از واحد بوم گردی در ذهنمان متصور بودیم، محیطی بسیار دلنشین و حتی مجهز به امکانات تفریحی خوبی نیز بود. که همسرم پس از اقامتی راحت در محیطی زیبا که توام با آشنایی با فرهنگ، البسه و غذاهای محلی انجا بود دیگر اصراری به اقامت در هتل نداشت.

احمدی خاطر نشان کرد: اگر چه بدلیل کرونا، طی دو سال گذشته امکان سفر فراهم نشده اما پیش از شیوع پاندومی در ۲ واحد بوم گردی استان اقامتی یک شبه داشتیم که تجربه خوبی را بدنبال داشت.

وی گفت: چیدمانی سنتی، سرو غذاهای محلی در ظروف زیبای سنتی و اب و هوای بکر اطراف این اقامتگاهها حس خوبی را به انسانی که از دغدغه های شهر فرار کرده القا می کند.

طبق اعلام میراث فرهنگی استان اقامتگاه بوم گردی دو نوع تبدیلی و ایجادی هستند که در اقامتگاههای بوم گردی تبدیلی: فضا و ساختمان موجود است اما باید از نظر ابعاد، دکوراسیون و چیدمان فضا با استانداردها مطابقت داده شود و اقامتگاههای بوم گردی ایجادی نوع دیگری از واحدهای اقامتی است که در فضایی بزرگتر از نظر وسعت و تعداد تخت اقامتی بیشتر و دارای وسایل تفریحی در محیط پیرامونی خود هستند.

 

پیش بینی افزایش تعداد واحدهای بوم گردی استان تا پایان سال

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در گفت و گو  با بیان اینکه واحدهای بوم گردی نوع جدیدی از واحدهای اقامتی است برای مسافرانی که دوستدار استفاده از فضای روستایی و طبیعت هستند، افزود: تاکنون ۳۵ واحد بوم گردی ایجادی و تبدیلی در استان وجود دارد که از این تعداد ۵ مورد امسال افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ مورد موافقت اولیه نیز برای راه اندازی واحدهای بوم گردی در استان صادر شده است،اظهار کرد: برخی واحدها پیشرفت خوبی جهت راه اندازی بوم گردی دارند که پیش بینی می شود تعداد واحدهای بوم گردی استان تا پایان سال  به ۴۰ مورد برسد.

به گزارش گردشگر آنلاین،  جباری با اشاره به اینکه ۳۲ واحد بوم گردی در استان فعال است، گفت: امسال مجوز احداث اولین مجتمع بوم گردی چالدران با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومان صادر شده است که در محیط پیرامونی این مجتمع علاوه بر واحد اقامتی وسایل سرگرمی، سوار کاری و رستوران نیز پیش بینی شده است.

وی بااشاره به اینکه امسال برای ۵ واحد بوم گردی افتتاحی در سال جاری نزدیک به ۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، گفت: هیچ محدودیتی برای معرفی به بانکها جهت دریافت تسهیلات واحدهای بوم گردی نداریم و تسهیلات ۱۰ درصدی در اختیار طرحهایی با توجیه فنی و اقتصادی قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های دولت سیزدهم تامین منابع مورد نیاز طرحهای سرمایه گذاری است که در این راستا نیز منابع سرمایه گذاری حوزه گردشگری تامین شده است که صرف طرحهای سرمایه گذاری این حوزه می شود.

 

افزایش استقبال برای اقامت در واحدهای بوم گردی استان 

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت: وی با بیان اینکه آمار مقایسه ای سال ۹۹ نسبت به سال ما قبل نشان از افزایش استقبال مردم برای اقامت در واحدهای بوم گردی است، گفت:از زمان شیوع کرونا شاهد کاهش اقامت مسافر در هتلها ولی افزایش ۱۰ برابری اقامت در واحدهای بوم گردی بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان، طولانی شدن پروسه پاسخگویی به استعلامها، عدم همکاری سیستم بانکی را مشکلات حوزه بوم گردی عنوان کرد و گفت: بانکها با جنبه حمایتی بیشتر از طرحهای گردشگری یاری رسان ما باشند تا از طریق منابعی که در اختیار حوزه گردشگری قرار گرفته، زمینه رونق این حوزه فراهم شود.

بیشترین مجوزهای صادر شده مربوط به بوم گردی است

وی با بیان اینکه بیشترین مجوزهای صادر شده مربوط به بوم گردی است و استقبال خوبی برای ایجاد این واحدهای اقامتی در استان انجام شده است، گفت: اما استان بدلیل طبیعت بکر و آب و هوا ظرفیت راه اندازی واحدهای بوم گردی بیشتر را نیز دارد.

جباری تاکید کرد: برای استاندارد سازی و افزایش کیفی اقامت در واحدهای بوم گردی استان در تلاشیم.

همانطور که اشاره شد آذربایجان غربی؛ استانی با قابلیتهای طبیعی فراوان ، می تواند با توسعه واحدهای بوم گردی استاندارد بواسطه جذب گردشگر ضمن معرفی آداب و رسوم منطقه که رنگین کمانی از آداب و رسوم وادیان است روی ریل توسعه قرار گیرد. امید است دستگاههای متولی با کاهش پیچ و خم های اداری، زمینه شکوفایی و رونق گردشگری در استان را فراهم کنند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6680

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.