• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:

امسال بیش از ۶۰ اثرتاریخی مازندران ثبت ملی می‌شوند

  • کد خبر : 20874
  • 21 می 2023 - 10:38
امسال بیش از ۶۰ اثرتاریخی مازندران ثبت ملی می‌شوند
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اعلام اینکه این استان دارای بیش از ۲۵۰۰ اثر تاریخی است، گفت: از این تعداد اثر تاریخی استان حدود ۸۰۰ اثر تاکنون در فهرست ثبت ملی قرار گرفته است و امسال بیش از ۶۰ اثر تاریخی دیگر برای ثبت در دستورکار قرار دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین از مازندران، صادق برزگر در افتتاحیه روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی در موزه کلبادی ساری با اشاره به جاذبه های طبیعی بسیار و حضور گردشگران به استان مازندران، اظهارکرد: با توجه به حضور گردشگران به این استان برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی باید مازندران را به عنوان یکی از استان های غنی در آثار تاریخی و فرهنگی معرفی کنیم.

وی ادامه داد: باید برای معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی مازندران از انجمن های خصوصی و دوستداران میراث فرهنگی کمک گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات باستان شناسی و پژوهشی حائز اهمیت است، افزود: تلاش داریم در سال جاری۱۱ پروژه کاوش باستان شناسی در استان اجرایی شود.

برزگر همچنین از مرمت ۳۴ پروژه و اثرتاریخی مازندران شامل حمام‌ها، پل‌ها، مساجد، تکایا و خانه‌های  قدیمی با اعتبار حدود ۴ میلیارد تومان در سال جاری خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خاطرنشان کرد: در سال جاری به پایگاه جهانی عباس آباد، پایگاه ملی فرح آباد، یوش و اسپهبد خورشید اعتبارات خوبی اختصاص یافت که پژوهش در اولویت این پایگاه قرار دارد.

به گزارش گردشگر آنلاین، استان مازَندَران استانی به مرکزیت شهر ساری در شمال ایران و در ‌کرانه‌های جنوبی دریای مازندران است و با استان‌های گلستان، سمنان، تهران،البرز، قزوین و گیلان هم‌مرز می‌باشد. استان مازندران پیش از اسلام تپورستان نامیده می‌شد که برگرفته از نام قوم تپوری است که پس از اسلام قوم طبری نام گرفتند و سرزمینشان طبرستان نامیده شد.

کشفیات دانشمندان در غارهای هوتو و کمربند، گواهی بر زندگی انسان‌ها در ۷۵ هزار سال پیش از این به‌دست آمده‌است، علاوه بر این، باستان‌شناسی در گوهر تپه، که ثابت کرد مازندران بیش از ۶ هزار سال پیشینه تمدن شهری دارد، مازندران را به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های باستان‌شناسی در منطقه خاورمیانه و جهان شناسانده‌است و آن در فرهنگ‌سازی و تمدن شهرنشینی مردم در ایران نقش مهمی را ایفا کرده‌اند است،

امسال بیش از ۶۰ اثرتاریخی مازندران ثبت ملی می‌شوند

امسال بیش از ۶۰ اثرتاریخی مازندران ثبت ملی می‌شوند

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.