• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

انتقاد از شست‌وشوی غیرعلمی مجسمه فردوسی و دو رنگ شدن آن

  • کد خبر : 8701
  • 03 جولای 2022 - 12:22
انتقاد از شست‌وشوی غیرعلمی مجسمه فردوسی و دو رنگ شدن آن
گردشگرآنلاین - رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از شهرداری خواست که هرچه سریع‌تر مساله دو رنگ شدن مجسمه فردوسی را رفع کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین، نرگس معدنی‌پور در تذکر پیش از دستور خود به شیوه شست‌وشوی مجسمه فردوسی واکنش نشان داد و گفت: اخیرا شست‌شوی غیرکارشناسی مجسمه فردوسی موجب دو رنگ شدن آن شده است و این در حالی است که این مجسمه ۶۳ سال پیش توسط مرحوم صدیقی ساخته و در میدان فردوسی نصب شده است.

وی با بیان این‌که در گذشته مجسمه با روش‌های علمی و زیر نظر کارشناسان مجرب شست‌وشو داده می‌شد، گفت: البته در گذشته مداخلات غیرعلمی نیز انجام شده اما همیشه نظر کارشناسان قالب بوده است و نهایتا با روش‌های علمی شست‌وشو داده شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این‌که شورای شهر نیز مصوبه‌ای در راستای حفظ آثار فاخر دارد، ادامه داد: از شهرداری تهران می‌خواهم که به صورت عاجل این مساله را رفع کند.

حکیم ابوالقاسم حسن توسی مشهور به فردوسی (حدود سال ۳۱۹ تا حدود ۳۹۷ هجری خورشیدی) شاعر حماسه‌سرای ایرانی و گویندهٔ شاهنامهٔ فردوسی است که در ناحیهٔ تابران توس خراسان در روستای پاژ به دنیا آمد و در شهر توس درگذشت و در باغ خانوادگی خویش به خاک سپرده شد.

تندیسی از جنس سنگ مرمر کارارا به ارتفاع سه متر که به وسیلهٔ ابوالحسن صدیقی در سال ۱۳۳۸ ساخته شد و کار نصب آن در میدان فردوسی تهران را فرزندش، فریدون صدیقی انجام داد. این تندیس در ۱۷ خرداد ۱۳۳۸ طی مراسمی در میدان نصب شد. این تندیس در دوران پس از ساخت دچار آسیبهای فراوان شده‌است که می‌توان به موارد زیر اشاره داشت: شکسته شدن انگشت تندیس فردوسی در نتیجهٔ آویزان کردن پوستر و سپس چسباندن آن با چسب بدون رعایت تکنیکهای فنی و علمی مرمت، هم‌چنین ترک برداشتن این تندیس در نتیجه گرمایش و سرمایش، پوشاندن آن با لایه کنیتکس و رنگ کردن آن.

تندیسی از جنس سنگ مرمر کارارا به ارتفاع ۱۸۵ سانتی‌متر ساختهٔ ابوالحسن صدیقی در سال ۱۳۴۸ که در آرامگاه فردوسی واقع در شهر توس نصب شده‌است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.