• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6

انگشتر سردار سلیمانی به‌ عنوان میراث دفاع مقدس ثبت شده است

  • کد خبر : 8113
  • 25 می 2022 - 9:34
انگشتر سردار سلیمانی به‌ عنوان میراث دفاع مقدس ثبت شده است
گردشگرآنلاین - قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تاکنون فهرست بلندی‌ از میراث ملموس و ناملموس دفاع مقدس از جمله انگشتر شهید حاج قاسم سلیمانی و یادمان دهلاویه سردار مصطفی چمران را ثبت کردیم.

به‌ گزارش گردشگرآنلاین، مراسم بزرگداشت موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و موزه ملی انقلاب اسلامی و میراث دفاع مقدس، با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در محل موزه دفاع مقدس برگزار شد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی در این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان روز ملی میراث‌فرهنگی و دفاع مقدس در سخنانی گفت: امروز روز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر قهرمان و مصادف با آخرین روز هفته میراث‌فرهنگی است که به نام روز ملی میراث‌ فرهنگی و دفاع مقدس نام‌گذاری شده است.

علی دارابی افزود: در حقیقت گفتمان دفاع مقدس باز زنده‌سازی و مروری بر ارزش‌های دفاع مقدس است که نیاز هر روز جامعه ما به ویژه نسل جوان برای واکاوی حقیقت است. اگر به دنبال پویایی، ماندگاری و سربلندی جامعه خودمان و تحقق اهداف بلند شهیدان هستیم این گفتمان می‌تواند شاخصه‌ای برای این راه باشد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: ایثار، خداباوری، شهادت طلبی، اطاعت از رهبری و عمل به تکلیف و وظیفه از شاخص‌های گفتمان دفاع مقدس است. دفاع مقدس مرد میدانی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی می‌خواهد.

وی ادامه داد: به روایت تاریخ، ایران عزیزمان به دلیل موقعیت استراتژیک و مزیت‌هایی که در طول تاریخ داشته و دارد، نقش مهمی در جهان داشته و همواره در معرض تهدید و دفاع بوده است. آنچه در تاریخ پر فراز این سرزمین در ادوار مختلف شاهد بودیم، اراده ایرانیان برای دفاع از سرزمین خود و صیانت از میراث تمدنی  این مرز و بوم بوده است.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه جوانان امروز ما حماسه آفرینی پدران، مادران، خواهران و برادران خود را طی هشت سال دفاع مقدس دیدند، ادامه داد: میراث دفاع مقدس امتداد تمدن پر افتخار ایران است. در  معاونت میراث‌فرهنگی وظیفه ما صیانت و معرفی از این میراث گرانبهاست. فهرست ارزش‌های دفاع مقدس جزو ثروت‌های کشورمان محسوب می‌شود و حوزه میراث دفاع مقدس را می‌توان از سه بعد میراث ناملموس، ملموس و منظر فرهنگی دید.

دارابی تصریح کرد: تاکنون فهرست بلندی‌ از میراث ملموس و ناملموس دفاع مقدس را از جمله انگشتر شهید حاج قاسم سلیمانی و یادمان دهلاویه سردار مصطفی چمران را ثبت کردیم.

وی افزود: میراث‌فرهنگی وظیفه خود می‌داند تا در امر مرمت، مستندسازی، ثبت ملی یادمان‌ها، تهیه تاریخ شفاهی در کنار بنیاد ارزش‌های دفاع مقدس کمک کند، از تلاش‌های سردار کارگر تشکر می‌کنم و برای گسترش این همکاری‌ها اعلام آمادگی می‌کنم.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: در کاخ چهل‌ستون اصفهان جنگ چالدران را می‌بینید که در طول تاریخ ثبت شده و امروز برای مردم بازگو می‌شود. ما باید امروز مخاطبان و نسل‌ جدید را با استفاده از شیوه‌های نوین با پیام ‌های دفاع مقدس و ایستادگی شهدا آشنا کنیم.

وی  ادامه داد: همچنین ما بهترین موزه‌ها را در استان‌ها با موضوع دفاع مقدس داریم که به بهره‌برداری رسیده و تعداد دیگری نیز تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد که دارای ظرفیت بزرگی هستند.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه موزه‌ها صرفا ویترین اعتبارات فرهنگی جامعه نیستند بلکه روایتگران شکست و پیروزی و پیشینه تمدنی جامعه هستند، گفت: موزه‌ها نقش مهمی در صلح دارند شعار امسال موزه‌ها نیز به عنوان قدرت موزه‌ها نام‌گذاری شد و باید بتوانیم در این زمینه کار جدی انجام دهیم. ضمن اینکه شهید گمنام امروز در فهرست میراث ناملموس دفاع مقدس ثبت شد. ما در سراسر کشور آیین تفحص شهدای گمنام را می‌بینیم که تبدیل به آیین در جامعه شده است.

هدف‌گذاری سالانه ۱۰ میلیون نفر برای راهیان‌نور در ۱۴۰۴ 

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس نیز در مراسم گرامی‌داشت موزه و یادمان‌های دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس به همه اقشار و گرایش‌ها تعلق دارد، ادامه داد: مهمترین دستاورد عملیات بیت‌المقدس این بود که مردم «ما می‌توانیم» را تمرین کردند و به تصویر کشیدند. فتح خرمشهر نمادی از عملیات بیت‌المقدس بود. این عملیات دستاوردهای بسیار داشت که برای آینده الهام‌بخش بود. دفاع مقدس اگر نبود امروز خبری از امنیت و آزادی در کشور نبود و این پیروزی چیزی جز وحدت مردم ایران نیست.

سردار بهمن کارگر با تبریک سوم‌ خرداد سالروز حماسه بزرگ عملیات پیروزمندانه دفاع مقدس، گفت: این عملیات در طول دفاع مقدس بی‌بدیل بود و بزرگ‌ترین عملیات جنگ بود که روند و سرنوشت جنگ را تغییر داد. همه مردم در بیت‌المقدس آمدند و یک ایران کوچک شکل گرفت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس از حضور مهندس ضرغامی و حضور تیم جدید در وزارت میراث‌فرهنگی، گردگشری و صنایع‌دستی تشکر کرد و افزود: آنها این وزارتخانه به خصوص در حوزه ارزشی و دفاع مقدس زنده کردند. دفاع مقدس جزو هویت هر ایرانی است و چه میراثی والاتر از دفاع مقدس داریم.

وی با بیان اینکه از هشت سال گذشته تمام آثار دفاع مقدس به‌ عنوان میراث‌فرهنگی ثبت ملی شده‌اند، افزود: یادمان شهدای گمنام که به عنوان میراث ناملموس به ثبت رسیده، باید بمانند و حفظ شوند.

همچنین سردار کارگر بر ایجاد سازوکاری برای نشان دادن چهره‌های شاخص موزه‌داری، روایتگری و تولیدات رسانه‌ای سوژه‌های مرتبط با دفاع مقدس اشاره کرد.

کارگر با اشاره به اهمیت راهیان نور افزود: پیش از کرونا و در سال ۹۷ بیش از هفت میلیون نفر به سفرهای راهیان‌نور می‌آمدند که افق ما در سال ۱۴۰۴ رساندن این آمار به سالانه ۱۰ میلیون نفر است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ۸۰ درصد این جمعیت را جوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله عنوان کرد و افزود: این رویداد در کنار اربعین به‌عنوان بزرگترین همایش فرهنگی در داخل کشور به شمار می‌رود و باید نه تنها ثبت ملی شود بلکه ظرفیت ثبت جهانی را داراست.

سردار کارگر همچنین با ابراز خرسندی از نام‌گذاری روز موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی نیز تکرار شود.

هدف‌گذاری ۳۷موزه دفاع‌مقدس تا سال ۱۴۰۴ 

علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در ابتدای این مراسم بر روح پرفتوح شهدای عملیات بیت‌المقدس که آزادسازی خرمشهر را مدیون آنها هستیم، درود فرستاد و بیان کرد: در چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر ۲۲۲۷  برنامه در سراسر کشور برای گرامیداشت این روز در حال برگزاری است.

وی با اشاره به ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها که تا سوم خرداد ماه به‌عنوان هفته میراث‌فرهنگی ادامه دارد، افزود: امسال با همکاری و تدبیر سردار کارگر و قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، سوم خرداد ماه به‌عنوان روز موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس نام‌گذاری کردند. امیدوارم از سال آینده در تقویم هفته میراث‌فرهنگی این روز گرامی داشته شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، جعفری دفاع مقدس را بخش مهمی از میراث‌فرهنگی کشور و معرف هویت ملی و دینی مردم ایران دانست و افزود: آثار به‌جامانده از ایستادگی، مقاومت و دفاع از کیان ایران اسلامی، یادمان‌های مناطق عملیاتی بخش مهمی از میراث ملموس دفاع مقدس است، اما میراث ناملموس دفاع مقدس تاریخ‌ساز و هویت‌بخش و جزو عالی‌ترین وجوه میراث فرهنگی است که با گذر زمان بر ارزش‌های این نحله تاریخی افزوده شده و موجب ارتقای هویت دینی و ملی شده است.

وی از نام‌گذاری روز موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس ابراز خوشحالی کرد که در هفته میراث‌فرهنگی به این مهم‌ترین وجوه میراث‌فرهنگی ملت ایران پرداخته شده است.

جعفری با اشاره به فعالیت ۲۳ موزه دفاع مقدس در کشور افزود: تا پایان سال حدود چهار موزه افتتاح می‌شود و تا افق ۱۴۰۴ به ۳۶ موزه می‌رسد که با موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس مجموعا ۳۷ موزه دفاع‌مقدس در سراسر کشور افتتاح می‌شوند.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس به مجموعه یادمان شهدای گمنام به‌ عنوان بخشی از میراث‌فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: ۲۳۰۶ یادمان میزبان ۱۰ هزار و ۴۲۲ شهید گمنام هستند و بهشت زهرا (س) یکی از بزرگترین یادمان‌های جهان اسلام است که ۴هزار شهید را در خود جا داده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۹ یادمان در تهران هست، ادامه داد: در تهران ۲۴ موزه، خانه موزه، باغ موزه و فضای موزه‌ای تخصصی مربوط به حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت داریم.

جعفری با اشاره به شکل‌گیری شورای هماهنگی موزه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت افزود: بالغ بر ۱۴ جلسه ماهیانه در راستای هماهنگی بین این موزه‌ها برگزار شده است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در پایان ابراز امیدواری کرد که این سپهر ارزشمند موزه‌ای مرتبط با انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت هر چه‌بهتر و بیشتر وظیفه معرفی این میراث ملموس و ناملموس را به دوش بکشند.

سعید اوحدی معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت میراث‌فرهنگی، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و سفیر یمن در این مراسم حضور داشتند.

در این برنامه همچنین با حضور دارابی، جعفری، کارگر، اوحدی و حجت‌السلام مصلحی روی سن، از اطلس گردشگری، شماره ۴ رقمی موزه‌ها و همچنین لوح ثبت ملی میراث‌فرهنگی شهید گمنام که امروز به ثبت ملی رسید، رونمایی شد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.